Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
minbuss

Trångbodd hamn

Rekommendera Poster

Hej!

En korkad fråga kanske: finns det något bestämmt mått som hamnföreningar måste följa när det gäller avstånd mellan båtplatser?

I vår båthamn ligger båtarna packade som sillar, ligger och skaver mot varandra så fort det vindar lite.

Vem blir skadeståndsskyldig om båtarna blir skadade?

Hamnägaren pga trånga båtplatser?

Förtöjer mot brygga med akterboj.

post-3061-1394234691,012_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag håller med dig!

Avståndet mellan båtplatser är alltid bredden på din förhyrda båtplats. Har du/ni 2 metersplatser och alla lägger i 2 meter breda båtar, lär det vara ganska trångt, eller? Värre blir det ifall du eller grannen köpt en 2,5 meter bred båt och tyckt att platsen räcker. Vad som händer i slutändan är att det saknas bryggbredd.

Konklusion: du hyr båtplats med en viss bredd. Har du eller någon granne för liten plats så får ni kollektivt lida för detta. Hamnföreningen kan aldrig bli skadeståndsskyldig för att ni hyrt för små platser. Det är också er skyldighet att tillse att era förtöjningar håller. /må väl/Nitro

Ps. vore det min båt som sjösattes på din bild så skulle jag hyra en 3,5 meters plats till båten... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren Nitro och ja, det är min båt på bilden.

Undrar bara för de kan väl inte klämma in hur många båtar som helst?

Helst önskar man ju att de kunde utrusta platserna med bommar men då stiger väl priserna till det dubbla är jag rädd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...