Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
orjon

Hög tomgång AQ131D

Rekommendera Poster

Bytte kamrem i vintras, ställde tändningen och märkte när jag skulle starta att jag fått enormt med korrision i förgasaren. Spällaxeln satt t.o.m fast så jag lossade förgasaren och rengjorde. Nöjde mig då med att provstarta för att se att motorn gick igång.

Vid sjösättningen noterade jag att tomgången var väldigt hög (knappt 2000 varv enl mätaren). Har försökt att justera detta men inte lyckats, ställer jag ner varvet under 2000 v så dör bara motorn. Vid körning så uppför den sig helt normalt vid full fart och även under acceleration.

Jag har varit loss med förgasaren och rengjort ytterliggare en gång, blåst alla munstycken rena o.s.v.

Jag har en Solex 44 PAI förgasare. Är den enda inställning för tomgång den justerskruv som finns vid spjällaxeln eller har jag missat något ?

Motorn blev också väldigt svårstartad men efter att ha ställt ner tändningen en aning så startar den åter normalt.

Någon som kan tipsa om var problemet finns ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

orjan,

jag har skrivet en del om Solex. Lang posting finns har.

Som du kommer att se finns det tva installningar, en mekanisk for spjall axeln och en mix skruv. Bada sitter pa spjallhuset. Las och fraga garna om du har fler fragor. Jag forsokte fa med allt men missade sakert mycket...   :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...