Gäst Pedro33 Postad 19 Juni , 2006 Hej! Såg en bojkrok på Marinshopen som verkade mycket bra. Den var en knapp meter lång med ögla i ena änden och en stor krok med lång ände så att den inte skulle kunna glida ur bojen. Jag har en relativt tung båt, väger upp mot 8 ton fullbunkrad. Brottgränsen på bojkroken var 750 kg. Så - vad tror du? Räcker denna för att hålla min båt med dubbla linor i aktern? Klicka här så ser du vilken bojkrok jag menar: \>http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=20004&groupID=12&subGroupID=900100&parentGroupID=0&news=yes> Tacksam för kommentarer! Pedro33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 19 Juni , 2006 Jag skulle nog inte våga lita på en sån krok (om jag tror det är den jag tänker på). Vi har en handy duck och svärfar oxå, vår båt väger 3 ton, hans 8. Helt klart en av de bättre inköpen vi gjort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 19 Juni , 2006 Blir aldrig några 8 tons belastning, om du int fäster den i ett berg. Man häktar oftast kroken i en boj i gästman, eller på svaj och systemet är fjädrande. Är nog inget att oroa sig för. Kolla bojarnas öglor, så ser du att dom många gånger är klenare än bojfångaren i mtr.l. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 20 Juni , 2006 Kolla vad ditt försäkringsbolag säger om att enbart ha båten fäst (i aktern?) med bojkrok. När jag låg på boj/brygga brukade jag ha en fast lina och en med krok. I det fall kroken skulle faliera ligger båten fortfarande hyggligt still. Innan jag kastade loss släppte jag den fasta linan från aktern och fäste i bryggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser