Pellepilot 0 Postad 19 Juni , 2006 Hej Mitt första inlägg här.. behöver tips från er skeppsrävar. :-D Har en gummibåt inköpt på ClasOhlson för 2 år sedan. Den är 265 lång och väger ca 40 kilo. Märket är Adventure 265Tk.. . Den är godkänd för 5hk och jag har lånat en 4hk Yamaha 4takt o den fick båten att plana och gå riktigt fint. Men jag behöver nu en egen motor och vill gärna ha en med ännu mer drag i. Vad tror ni båten pallar med? Jag vill helst inte lägga mer än 5000kr. Tips tips och åter tips mottages tacksamt. Ge gärna även förslga på vart man ske leta båtmotor. Handlare annonser osv.. Mvh Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pellepilot 0 Postad 26 Juni , 2006 AMen kom igen då ;-9 Hur pass stark motor vågar man trycka på en sån här båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 26 Juni , 2006 Problemet med att hänga på en motor som är större än vad tillverkaren rekommenderar är att akterspegelns infästning till gummiskrovet inte klarar av de påfrestningar som en för stor motor ger. Det blir på sikt sprickor och till slut så brister det och du ligger där med en snurra på botten och resten ligger strax bredvid.Jag skulle inte sätta på en större än 6 hk. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pellepilot 0 Postad 26 Juni , 2006 Tack för svaret Wille. Det lutar åt en 6hk... synd att de ska vara så svåra att få tag på med kort rigg. Priserna på begagnat är ju helt uppåt väggarna just nu också. Hojta till den som har en 6hk till bra pris. /Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 26 Juni , 2006 Hej Om du skall ha 6 hk eller mer bör du använda cyklop och våtdräkt //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 26 Juni , 2006 en bild säger mer än tusen ord Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury-200 0 Postad 26 Juni , 2006 Det är ju en tramp båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 26 Juni , 2006 visst men erkänn att honda badbollen pryder sin plats och med lite ironi så är det väl vad som ska sitta på en claseohlson gummi båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pellepilot 0 Postad 27 Juni , 2006 Ni tror alltså att en 6hk kan vara för mycket också? Nu ska ni inte klanka ner på Clas Ohlson... jsg vet nog hur gärna ni vill spendera ett par timmar där. :-D Målet är att få båten att plan med 2 personer vilket den inte gör med 4hk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antu 1 Postad 27 Juni , 2006 Du har provat med 4-takt. En tvåtakt är det mer drag i starten. Kanske du hittar en begagnad typ denna: http://www.blocket.se/vi/8620898.htm?ca=7_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antu 1 Postad 27 Juni , 2006 Ooops... max 5000 såg jag nu. Ok, denna: http://www.blocket.se/vi/8607250.htm?ca=7_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 Juni , 2006 Målet är att få båten att plan med 2 personer vilket den inte gör med 4hk kolla vikten på person nummer 2 här finns nog en hel del att vinna på prestandan och hur båten planar. Polarn hade samma problem med hojen och kunde inte förstå varför den inte orkade på sista växlen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pellepilot 0 Postad 27 Juni , 2006 Haha.. får erbjuda frugan ett medlemskap i Viktväktarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 Juni , 2006 Som jag alltid sagt trevligare med 2st 60 kg på soldeck än en 120kg i bingen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser