Trissorange 0 Postad 19 Juni , 2006 Hej Jag har köpt en gammal Archimedes Penta 140 som jag misstänker har stått några år sen den senast var igång. Jag provkörde den i helgen i en tunna och den gick jättefint. Jag tordes inte köra den för länge för att jag såg inte att det kom någon vatten stråle från kylvatten uttaget. Blev lite rädd att den skulle nypa om jag körde den riktigt varm. Tänkte först att det kanske är impellern som är slut eftersom det inte kom någon kylvattenstråle men sen kom jag att tänka på att motorn med är utrustad med termostat för kylningen. Därför undrar jag om det finns några penta, cressent, archimedes ägare här på forumet som vet säkert hur kylningen på dessa motorer fungerar. Kommer det en skvallerstråle direkt vid uppstarten av motorn??? eller hur länge brukar det ta innan den börjar vilja ha, eller pumpa kylvatten??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sotarn 0 Postad 19 Juni , 2006 Jag hade en 40hk för några år sedan och där kom strålen så fort motorn startades. Jag tycker du ska klyva riggen och titta hur impellerna ser ut. Ev kan du i samband med det lossa termostaten och genom att t.ex blåsa förvissa dig om att det inte är stopp i kylsystemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trissorange 0 Postad 19 Juni , 2006 Nej det är inte stopp i systemet för det har jag kollat. Har haft isär det mesta utom impellerhuset så jag får ta och titta på det med, ser det ut som. Termostaten sitter på den här motorn i kylvatten kanalen, precis över där skvallerstrålen går ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grodyngel 2 Postad 22 Juni , 2006 Tjenis! Skvallerstrålen skall komma direkt när du startar. Förmodligen så måste du byta impeller direkt för att vara på den säkra sidan och slippa skuren motor som resultat. Min AP90 skar nästan omgående när impellern gick i våras.. Tråkigt på en motor som gått snålt och problemfritt i 30 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trissorange 0 Postad 22 Juni , 2006 Hej Ja det vore verkligen tråkigt om den skulle skära av en sån simpel anledning som att impellern är dålig. Har nu gjort rent alla kylkanaler i motorn. De var lite väl mycket igensatta. Skall provstarta en gång till för att se om det gjorde någon skillnad men jag skall naturligtvis inte köra mer en en halv minut eller så. Impellern skall med bytas innan motorn kommer på båten för av erfarenhet från andra motorer så bör man byta om motorn stått länge utan att blivit använd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser