Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
tommiz

Hur snabbt planar era amerikanare runt 25 fot?

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en nyligen inköpt Sea Ray Sorrento med en Mercruiser 454 330hk, drevet är ett alpha one. Rostfri michiganpropeller med 17 eller 18 i stigning vill jag minnas. Minns inte diametern. Jag var mest ivrig att få den i sjön.

 

Om jag skall få upp båten i planing måste jag trycka full gas varpå båten lägger sig och plöjer i vad som känns som en evighet(3600rpm vid plöjning). Det känns som om båten står och väger om den skalll plana över huvud taget. Sedan när den väl segat sig upp i planing drar varvtalet iväg och jag kan sänka gasen för att ligga på marschfart.

 

Har jag trött motor? Fel propeller? Eller är detta något man får räkna med när det gäller båtar runt 2,5 ton. Jag är tveksam om jag alls skulle få den att plana med fyra kompisar och lite packning.

Mvh Tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Är det en Sea Ray Sorrento 25 så är dom erkännt väldigt tungdrivna!

Om så är fallet är det något du får leva med tyvärr.

Har du inga trimplan på så hjälper det mycket om du installerar sådana.

Min Searay 240 Sundancer (2,5 ton) tar sig upp i plan på ca 7sek.

 

Ha dé

 

Thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har exakt samma båt, motor och drev som du.  Det står i pappren att båten väger 2502 kg, men det är en tom torr båt utan besättning, bensin och prylar ombord, min vägde 3100 kilo vid upptagning i höstas.

Alfa onedrevet är egentligen för klent till den stora motorn, och det har man löst genom att ha en utväxling på bara 1,32.  Därigenom snurrar propellern väldigt fort och ska ha en låg stigning.  Jag har en Stålpropp från Mirage på 15 tum och den klipper direkt.  Ner med båda trimplanen, in med drevet och gasa, båten hoppar upp i plan med full tank och fylld med folk.  Den toppar 38 knop, men inte just nu, strul med bränslesystemetsmiley-frown.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Låter väldigt tungt och segt för en 2,5 tons båt, du har ju ändå en Bigblock under huven precis som jag.

Jag måste inte på långa vägar ge fullt för att komma upp i plan och

därmed inte sagt att ena märket är bättre än det andra :).

PS. Såg att vi gasar i samma pöl, kanske vi ses i sommar DS.

 

Mvh

/Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Ja det är en Sorrento 25 men är de verkligen så annorlunda i skrovet mot 250 Sundancer?

Gällande vikten så hade jag tidigare läst siffran 3100kg och blev därför positivt överaskad när kranbilsföraren sade att den faktiskt vägde 2500kg vid sjösättning.

 

Jag skall testa att köra ned trimplanen men spontant känns det som om den nog inte alls kommer att plana då. För övrigt är det bökigt att inte veta i vilket läge trimplanen står.

 

Åtgärd 2 blir att testa en alupropeller som jag tror är original som jag åxo fick med till båten. Beteckningen är dock oläslig på denna.

 

Åtgärd 3 får beroende på hur tidigare tester utfallit bli att försöka hitta en propeller med lägre stigning och testa den.

 

Har ni erfarenhet av ProPulse, det känns ju lockande att kunna justera stigningen.

Tack från Tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Skillnaden är stor (18 års utveckling) samt att jag har ett Bravo III drev.

Trimplanen kommer att hjälpa dig att pressa ner fören/lyfta aktern.

Tycker också rådet med orginalpropeller med lägre stigning låter som en ypperlig idé!

Ingen erfarenhet av propulse men jag gissar att den är alldeles för klen för en bigblock! (detta är endast en gissning så invänta fler inlägg)

 

Lycka till

 

Thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena! Vet inte om det hjälper dig, Men min Weekender 23 väger ca 2200kilo. med en vanlig 5.7l . På min båt gör det en väldig skillnad när man börjar trimma med powertrimmen. Den gör ca 23 efter planing vid 3200varv. och efter intrimmning då går den upp mot 30knop i marsch på samma varvtal. Så du kanske bör prova att trimma lite mer med Powertrimmen. Och som sagt trimplan funkar kanon det med.

 

 

Mvh/ Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tar in en aning vatten vid drift, måste ha en läcka på någon kylvattenslang :( Från din sjöbod )

 

Svar : Kan även vara bälgen,och då ska du byta FORT !!!

För en kylslang som läcker ska de spruta om

( högt tryck i systemet )

 

På min SR 220 Sundanser -91 5.7L AlphaOne G2 och en 17 alupropp

Fast min båt väger bara 2000kg torr . plus soppa vatten kärring ungar hundar..m.m Jag behöver inte använda trimplanen för att komma upp i plan fort. Fort och fort ? ..2.gif\ jag gasar inta fullt i alla fall .

Lite data : 3200varv 23knop .fullgas ca 35knop 4600-4800varv

 

En annan sak : som båtägare skall man kolla upp vissa saker innan man sjösätter .. nu ska vi rabbla på !!!!

# olja filter BYT !!!!

#soppafilter BYT !!!!

#drevoljan byt !!!

#bottenpluggen TÄT ???? Gängtejp (mycke )

#Bäljarna hela och i bra skick , drivaxel,växel och avgasbälj

#tändstiften kollas igenom . Där finns det en hel vetenskap om hur motorn mår bara genom att titta på tändstiften ...men det kan inte jag !haha

#IMPELLER i drevet BYT !! för då vet du att kylvatten kommer in .

och passa på att provtrycka drevet för att kolla att alla packningar m.m är täta . Annars kostar det ÄNNU MERA !!!!!!!!

#Termostaten BYT !! motorn ska ha ca 65-70 gr temp (sjövattenkylning)

 

oj ..de blev mycke hahaha men jag menar väl .

Upp med båten igen och slarva inte .!!!!!

//JSR

 

post-11345-1394234691,0692_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen och tack för alla svar. Båten är inköpt denna vår och jag vågar påstå att jag varit mycket seriös vid vårrustningen men vissa saker lär man sig under resans gång som båtägare. Även om det är off-topic så kan jag gällande min vattenläcka meddela att det kommer in lite vatten men inte så mycket att länspumparna har gått ännu. Först trodde jag att det var vatten från mina motorrumstvättar som lagt sig längre fram i båten och nu runnit bak. Jag har dragit slutsatsen att det enbart kommer in vatten vid drift, därför misstänker jag nån slang på motorn.

Självklart är oljefilter, bränslefilter, tändstift, motorolja bytt. Hela drevet är fabriksnytt inkl. stödlager, inkörning pågår. Bottenpluggen är tät. Bälgarna var i nyskick så de byttes inte. Termostaten är felfri eftersom jag inte alls har några temperaturproblem.

 

Gällande det höga trycket är jag tveksam till att en sjövattenkyld motor skulle ha speciellt högt tryck i kylsystemet. Jag skall utreda vattenläckan och rapportera här.

 

Åter till mina planingsproblem, jag skall åka ned till båten och testa lite ikväll. Först med att använda trimplanen, sen kastar jag på aluproppen och testar. Jag har förresten kommit på att det inte är bra att ha en Ryds 540 HT med 175hk att jämföra med :-)

 

Som en sista utväg har jag kollat över marknaden för att hitta en lämplig rostfri propeller med 15 - 16 i stigning. Om någon är sugen säljer jag i så fall min nuvarande som är helt felfri 17 -18 i stigning med nyservat/balanserat centrum på propellertrim.

Mvh Tommy 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du lättar lite på en slangklämma ,tex på termostathuset , så ska du få se på sprut !!   hahahahah..   jo då , lite fart på vattnet är det nog .  Kul att du har så bra koll på grejerna ... en SeaRay ska vårdas med kärlek och pengar 2.gif\ ..massor !!!!

 

Lycka till mad allt och trevlig sommar på sjön

//JSR

post-11345-1394234691,0834_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...