Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
larssonm

GPS, plotter, ekolod... vad behövs?

Rekommendera Poster

Hej!

Ska som sagt köpa båt strax, ska fiska i vänern med Kristinehamns skärgård som utgång.

Vad behöver jag för utrustning ?`

Klarar jag mig med bara ett ekolod ? eller behöver jag en plotter ? eller enkel GPS ?

Båten blir en styrpulpet på 4,5-5m

Har kollat runt lite på nätet och blev intresserad av Garmin 178c, men känns som det blir lite mycket pengar just nu, fast är det mycket bättre att köpa en sån istället för ett ekolod för ca 2000:- så kan det väl vara värt det. Kan vara bra att se vart man åker i sjön.

Behövs GPS, när man bara ska ha båten ut o fiska lite ibland ?

Finns handgps har jag sett för strax över 1000:- och uppåt, har man någon nytta av en sån ? eller är det bättre att spara lite o köpa tex garmin 178c ?

Vart köper man sjökort över vänern ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjökort är ju bra, men i övrigt behövs ingenting!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det bra med plotter och ekolod i båten på fisketuren, men man klara sig utan. Vill man ändå ha något av dom så är garmin 178c ett bra val. Ska du ha en GPS som navigations hjälp så bör du ha sjökort i den och det klara inte 1000:- varianterna. Men sjökort och kompass ska ändå finnas i båten. Sjökort hittar du båttillbehörs buter och ofta även i välsorterad bokhandel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas du inte ska fiska med nät. Sommarsmolket i vänerbägaren består av en massa uschliga fiskenät utlagda i farlederna..

Sjökort över Vänern (Båtsportkort) finns att inhandla på Bokhandeln i stan. Köp även plastfodralen till, en god investering! Lova också att inte gasa för mycket för nära mig när du kör om mig i min lilla segelbåt så ska jag önska dig god fiskelycka smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men jag bör klara mig om jag köper ett ekolod för ca 2000:- och en bärbar GPS för ca 1500:- för att tex lägga in bra fiskeställen osv och ett vanligt sjökort.

Plotter vore väl bra att ha, men blir nog för mycket pengar just nu tror jag.

då hamnar jag  väl runt 8000:- istället för strax under 4000:-

Vad kostar sjökort över vänern i bokhandeln ?

Vet ni bra fiskeställen i närheten av kristinehamn så berätta gärna för mig :)

Vet inte alls vart det finns bra ställen att få fisk, enda stället jag fiskat i vänern på är väl i ölmeviken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte Båtsportkort över Vänern för en månad sen i bokhandeln. Det kostade 369kr och levererades i ett plastfodral.

Skall du inte fiska alltför långt bort så klarar du dig utan systemet med plastfickor även om de bara kostade en dryg hundring extra. Du har ju i alla fall 2 synliga sidor vända utåt i plastmappen ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...