Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Ancas_King

Törstig B20 efter toppackningsbyte

Rekommendera Poster


Var ute och tuffade i helgen med min nyligen ihopsatta AQ130.
Ny toppackning ny olja och filter och nya stift.
Jag upplevde en rejäl skillnad på bränsleförbrukningen.
Den sitter i en Ancas Quenn 24 fot 2 ton, har tidigare legat runt 1,5 liter distansen men nu lutar det åt det dubbla.
Efter vi hade dragit toppen så hade vi lite problem med att den knappt startade och gick upp och ned i varv så vi justerade lite på luftskruvarna , men hittade senare att ventlierna stod öppna i 3 av  cylindrarna.
Är det någon som vet hur luftskruven ska stå? Det är en solex förgasare.
Kan det vara något annat som påverkar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 
Underbart, här finns ju en del ..
Tack.
Men tar gärna emot tips och idéer om någon har stött på liknande problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har du ställt tändningen efter topplocksbytet? Kolla också brytarna. Min erfarenhet av gamla Volvo-motorer är att felen ofta ligger i tändsystemet (brytare, tändinställning).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 
Har inte gjort någon tändinställning efter topplocksbytet, motorn går ju jämt och fint, men det kanske kan vara idé att kolla den, det är väl bara stroboscope som gäller eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stroboskop och kamvinkelmätare rekommenderas. Taskig kamvinkel/brytaravstånd kan göra att motorn är mycket svårstartad, men när den väl är i gång så går den hur bra som helst. Jag har en del erfarenhet av B30-motorn (äger en Volvo 164). Var det länge sedan du ställde tändningen? På motorer med brytartändning behöver man ställa tändningen ibland. Är fördelarlock, rotor, kondensator etc bytta nyligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kan ju vara så att kammen har kommit en kugge fel, låter så på din beskrivning med att det vara svårstartad efter bytet och sedan justerade du nog detta på fördelaren, och då är ju ventiltiderna ändå fel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kamaxelns läge gentemot vevaxeln påverkas inte om man byter toppackning på en B20, till skillnad från B21 etc.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en Ancas Queen 24 med en AQ130/270 och har som du skriver en förbrukning på knappt 1,5 l/nm. Om du ställer in förgasare och tändning enligt handboken så borde den inte dra mer än tidigare. Har du bytt topplock eller bara packningen? AQ130 är baserad på B20B som har ett lite lägre (redan planat) topplock med högre kompression och Volvos tunnaste 0,8mm topplockspackning. Med en annan topp och/eller tjockare packning får du för lågt komp och motorn blir mindre effektiv. Jag tror dock inte att förbrukningen kan fördubblas av det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte AQ130 dubbla CD175 stromberg förgasare? När du tog loss insuget, lossade du stagen till förgasarna då? Om du gjorde detta så måste dom förmodligen synkroniseras igen. Har du enkelförgasare har du inte en AQ130 utan en annan variant av B20, tex AQ115 och därmed inte problemet med synkroniseringen.
Membranet i förgasaren/arna kan vara sprucket. Ibland syns det inte ett smack om man inte sträcker på membranet mot ljuset, det kan vara en liten spricka.
Bild på en AQ130 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har stött på b20 där det dragit lite (ej märkbarttjuvluft) vid insugspackningarna och detta har då påverkat soppaförbrukning mer än väntat. övrigt när du ställer ventilerna gör det cyl för cyl  på top inte som vissa böckerna rekomenderar på 2 varv gör du det så kan du få för stort spel på sista burken. ang luftskruvarna så lyssna på sugljudet och motorgången.  Med tanke på att du hade 3 st ventiler med för lite spel gissningsvis 1,2,3 insug  så kan du fått den tunna packningen kompensera detta med mer förtändning för att minska risken för spikningar och använd högre oktantal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter olika förgasare på AQ130, min har dubbla Solex vilka inte har varit bortplockade på år och dar.
Kanske kan vara läge att kolla membranen.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 
Jag får nog ge mig på tändningen, men vart får man tag på sådan avancerad utrustning ?
Jag har bytt packning endast och det är en orginal AQ130 topp ..
Tror du tändningen kan påverka förbrukningen så pass mycket,eller ska man ge sig på förgasarna?
Det sitter solex på min maskin.
Vad får du upp för varv och toppfart på din? Vilken propeller kör du med?
Jag har 270 drev och 15x15 propeller, borde ha 14x15 kanske? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Stroboskop/tändinställningslampa finns i alla biltillbehörsaffärer, och behöver inte kosta så många hundralappar. Köp en med inbyggd kamvinkelmätare (för brytarspetsarna).

 

Om jag har förstått saken rätt så fungerade motorn bra innan du fick problemen som ledde till att du fick byta toppackningen, fokusera därför på det som kan ha ändrat sig i samband med packningsbytet.

 

En tjockare toppackning ger inte en fördubbling av bränsleförbrukningen, och om du inte skruvat en massa på förgasarna, så är min gissning (fortfarande) att du först bör kolla tändningen, ett enkelt jobb om man har rätt utrustning som man ändå bör göra med jämna mellanrum på motorer med brytartändning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt ut brytare, rotor, fördelarlock, kondensator, tändkablar och stift till nya grejor. (Det behöver inte vara dyra original Volvo Penta delar, grejorna till B20B bilmotor av samma årsmodell passar.) Ställ in tändningen med stroboskop och gör grundinställning och synkronisering av förgasarna enligt boken. Du kan också tvätta stålfiltren till flamdämparna (luftfiltren) och olja in dem lite lätt. (Solexförgasarna har inte membran så det kan du glömma.)

 

Min båt gör 22-23 knop vid 4800-4900 rpm med en 15 x 15 propeller på ett 270 drev.

 

En annan grej som kan orsaka hög förbrukning är om bränslepumpens membran börjar bli dåligt och läcker igenom bensin. Då får du in bensin i motoroljan så det borde du märkt på ökad oljenivå och att oljan luktar bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Skulle bränslepumpsmembranet var kass byt omedelbart en fyld motor som försöker starta trycker sönder allt. 

Ang soppa förbrukning och tjockare packning så har detta inget samband men har du några öppna ventiler direkt efter du dragit ner toppen så tyder det på att ny packningen var tunnare och troligen har du tidigare justerat på 2 varvsprincipen och det var därför jag gissade 1,2,3 insug, har du kört med för lite spel bränns ventilerna fort. förgassarmembranen var väl det första du kollade, och ev vaccumslangar är väl ditsatta, vissa förgassare ska ha dämpolja atf, ett trix på bilar att få fetare blandning i acc ögonblicket var att ta tjockare olja an atf.

 

Några tips om du ej har instrument men god hörsel.

Ang tändning går det att ställa efter spikningar hitta spikläge vid belastning och backa sedan någon grad efter spikningen upphört , annars går det ta det på lågvarv och då ska letar du upp högtänt lägge där den går lättast och backar sedan till motorvarvet minskar och sedan ytterligare någon grad detta för lagom förtändning och kollar sen att inga spikningar förekommer vid belastning. Kamvinkel på slitna fördelare innebär att inte avstånd på 0.40 stillastående motsvarar 55-60 graders kamvinkel du gör så här istället tryck på nocken så du vid öppen brytare även får med fördelarglappet och ställ i närheten av 0,40 inklusive glappet på nockaxlen om det nu inte blir något spel kvar när du kollar utan att trycka med spelet så är det dags för ny fördelare men du kan köra vidare ett tag till med om du ökar avståndet något vilket i praktiken innebär att kamvinklen minskat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändsystem bytt, förgasare finjusterade och motorn gick kanon i ett par dagar.
Nu är det samma fel som innan, toppackningen har gett sig igen på precis samma ställe och motorn har tagit in massa vatten.
1 2 och 4ans cylinder funkar men det är vid 3an packningen gett sig.
Vad kan detta bero på? Är det viktigt att man byter bultar när man monterar toppen?
Jag kan inte hitta några ojämnheter i varken topp eller block. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

På B20 toppen så ligger 2:ans och 3:ans avgaskanaler mot varandra, har motorn gått varm så kan du ha fått lite problem där. Kontrollera att du inte har någon spricka där.

 

Om du har en planad topp så kan du även prova med den lite tjockare topplocks-packningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

B20 har inga sträckbultar så då behöver du inte byta dem, men du satte väl dit en plan topp, ingen ide att plocka ihop skrot som är skevt.

Kollade du att inget skräp låg i gängorna, urblåsta och rensade med gängtapp,  lägg på topp utan packning stoppa i samtliga bult och kolla att alla skulle klaras av att dra till spännläge så ingen bottnar. sen dit med packning dra helre i flera momentvarv än färre, cirkelvis från centrum, låt vila en stund dra igen, och efterdra sen efter motorn varit varmkörd, glöm ej att följa upp med ventilspelet.  På bilsidan förekom det på B18 bultar som inte klarade B20 momentet, märkningen på bultarna anger vad de tål i moment. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar ju för givet att toppen är plan men finns det något enkelt sätt att kolla så den inte är skev eller liknande ?
Man kan inte med ögat se några ojämnheter.
Kan däreomt erkänna att jag har slarvat med att rengöra gängorna, vare sig med tryckluft eller gängtapp.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

lägg mot en vanlig rätskiva, stållinjal på den och kolla har du inget ta sågen, hyllplan, eller använd fantasin något kan du nog komma på som är rakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är toppen planad och i nyskick , slipade ventiler och ventilsäten.
Märkte att termostaten bara var på 60 grader, är det rätt ?
Tempmätaren visar aldrig mer är ca 25% utslag , kan det vara orsaken? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har sjovattenkylning (dvs ej slutet system) vilket jag tror var standard pa AQ130 C/D sa ar det tyvarr nog ingen ovanlig temperatur. Men, har du kollat bade sa att termostaten inte hanger sig och att den verkligen agerar pa korrekt gradtal?

Ar ju latt att gora pa spisen. Hang termostaten i en trad i en kastrull med vatten (sa den inte ror botten). Varm vattet. Mat temperaturen nar den borjar oppna sig och sedan nar den ar fullt oppen.

 

AQ130 skall borja oppna vid 51-56C och vara fullt oppen vid 67C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är hon provkörd, startade upp fint med nyplanad topp.
Bytte stiften oxå,men fick inte samma stift hos marinan som de som satt där.
Har någon koll på vilka stift som passar bäst av NGK stiften ?
I övrigt verkade allt i sin ordning, ska man köra lite försiktigt i början eller hur känsligt är det?
Upplevde ett lite metalliskt spikande ljud när motorn är kall, ventilerna har jag justerat med 0,55 mm spel.Kan det vara något annat?
Jag har även bytt olja och filter en gång till ikväll efter 1 timmas körning då motorn hade tagit in en hel del vatten, men nu ser det mycket rent och fint ut, behöver man byta ytterligare en gång tros?
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är nya stift på plats och motorn går jämt och fint, men har några gånger haft problemet att den tappar varv och blir svag.
Om jag tex ligger på 4000 varv så sackar den av sig självt ner till 3 och jag måste dra av på gasen, vad kan detta bero på ?
De gamla stiften kanske?
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...