teebees 1 Postad 18 Juni , 2006 jag har Hydrofoil från C O på min mariner 20. när jag kör så sprutar vattnet olika mycket på sidorna om motorn. beror detta på att motorn sitter något snett monterat eller ej centrerat mot kölen eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 19 Juni , 2006 Åt vilket håll sprutar det??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jockenordlander 0 Postad 19 Juni , 2006 Jag monterade hydrofolier på min motor för ca 2 år sedan. Jag hade samma problem som dig i början. Det är otroligt viktigt att dom sitter i plan med varandra och har ett exakt avstånd på båda sidor. Eftersom det sitter små fenor på hydrofoilern gör det att sitter dom inte helt perfekt med exakta mått på båda sidor så trycksmotorn åt ett håll i höga hastigheter och gör vattensprutet ojämt. Dessutom borde du märka att båten inte är 100% när du kör. Mitt tipps är Upp med motorn och mät upp hydrofoilerna att dom sitter paralellt med varandra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
teebees 1 Postad 19 Juni , 2006 åt höger. det blir samma effekt som om man svänger åt höger. när jagsvänger lite åt vänster så blir vattensprutet jämt på båda sidor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lillbrorsan 0 Postad 19 Juni , 2006 Tjena Teebees, en tanke bara. När jag åker själv i min båt i lugn sjö (monark585) så räcker det med den lilla vikt skillnaden jag får för att vatten sprutet bakom båten skiljer mellan babord styrbord ,går jag då sen in i en svag svag gir åt babord? så får jag ett identiskt sprut på båda sidor.Min tanke är ju då att hydrofoilen pressar undan så pass mycket vatten att det blir en liknande effekt. Som sagt bara en tanke. mvh Lillbrorsan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorre 0 Postad 20 Juni , 2006 Ger det nån större fördel med hydrofoiler eller? Fungerar det bra på dom flesta motorer eller är det väldigt individuellt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 20 Juni , 2006 Jag tycker att det funkade mycket bra, skall eventuellt sätta på min nya mtoor också. Det blir en större bäryta för motorn helt enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser