ulfa 2 Postad 18 Juni , 2006 Hej, skulle kolla oljenivån i behållaren (oljesmörjning av packbox till propelleraxeln) och såg/märkte då att all oljan var utbytt till oljeblandat vatten!!!! Någon som råkat ut för det? Jag lossade slangklämmorna till gummihylsan efter sjösättningen i våras för att tömma ut ev luft. Har jag dragit klämmorna för lite så att vatten pressats in i hylsan och vidare upp i slangen till oljebehållaren ? Eller annat? Någon som vet? Tacksam för svar eller idéer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 19 Juni , 2006 Later uppenbart som om du har en lacka (vatten pressas - du ar under vattenytan - upp i behållaren). Min gissning ar att du drog for hart innan sjosattning, eller sa var de torra, och nar du val startade sa blev det varmt och packningarna slets sonder. Men, det finns sakert manga andra teorier. Inget kul dock om hon nu ligger i sjon... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 19 Juni , 2006 Någon som har fler idéer/erfarenheter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 22 Juli , 2006 Hej, bytte packbox då den förra läckte. Gjorde ett snabblyft av båten, demonterade axelanoden och sköt bak axeln så långt det gick mot rodret(lyckades inte lista ut hur ta bort rodret) tog bort klämkopplingen fram så jag fick plats att dra fram och loss den gamla packboxen och trycka på den nya. Monterade sedan tillbaka klämkopplingen på backslaget, förde in axeln tillbaka fram ända in mot godset och drog fast. Monterade fast packboxen och sjösatte. Allt tätt. Dock har jag nu problem med vibrationer/slag vid vissa motorvarv. Ytterst irriterande och lite oroande. Vad kan ha hänt? Propeller och roder är OK (har dykt och kollat). Kan köra med 2200 varv men över det så blir det oväsen. Ekonomifart ligger på 2800 varv och maxfart 3200 varv (Yanmar 2JH3-TE). Någon som kan tipsa? Ska det vara några millimeter utrymme mellan propelleraxelns främre del och plattan på backslaget? Annat? Någon som vet eller som har en kvalificerad gissning? //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svinninge 0 Postad 22 Juli , 2006 Hej Ulf Det brukar synas en skitrand på axeln vid klämkopplingen,tryck inte in axel förbi den.Dvs som du själv skrev det skall finnas ett mellanrum mellan propelleraxeln och axeln med mutter som kommer ut ur backslaget. Propelleraxeln får inte trycka på backslaget det skall flänsen göra. Mvh Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 22 Juli , 2006 OK, ska testa att lossa muttrarna och dra ut den lite. Tack för tipset! //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser