Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Urax

Skulle behöva lite hjälp

Rekommendera Poster

Hej

Skulle behöva lite hjälp med vad detta är (se bild). Tror det är en damask över växelwiren men jag är inte säker. Drevet är ett Alpha One.

Som ni kan se har den gått sönder. smiley-frown.gif\

Som sagt, vet någan vad det är lite mer exakt och om man fixar att byta detta själv?

post-15622-1394234689,2432_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är växelvajern tittade på en annan sprucken i veckan tror inte det är så svårt byta den själv men han sa att man behövde ett spicialverktyg till det (till vad har jag ingen aning om)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Inget problem att byta själv. Verktyget du behöver heter hing pin och finns att köpa på www.drev.se för 139:-. Passa på att byta samtliga bälgar om detta ej är gjort på länge.

Lycka till

Thomas

post-10784-1394234689,484_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren.

Är det någon fara om det kommit in vatten här?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det beror på hur mycket vatten den tagit in!

Bälgen ser helt kass ut så det borde nästan sprutat in vatten.

Har du då haft spänning i kablarna så är dom helt värdelösa redan efter ett dygn. Övrigt som kan ta skada beror också på hur mycket vatten som kommit in. Startmotor och generator är det som brukar ta skada.

Har det inte kommit in så mycket vatten så har du inga problem.

Inget roligt inlägg detta men jag hoppas på det bästa.

Lycka till

Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har bara kommit in vatten nån timme, inte så pass mycket att det nått upp till motor. Tänkte mest längst wiren in i drevet.

Om man ska byta övriga bälgar så måste man väl ta bort drevet, fixar man det själv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

på mitt BravoII drev är det bara 6st bultar hydraul tuberna som du måste lossa, gissar att det är samma sak på ditt alpha.  Be en polare vara med för drevet är ganska tungt & otympligt. När du fått ut drevet en bit så måste du lossa växelwiren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alpha One måste du lägga i växel fram innan du börjar sen sex bultar och lossa kolvarna sen bara lirka loss det. samma när du monterar det ska växeln vara framåt (låt den vara där hela tiden)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...