hellebjork 0 Postad 18 Juni , 2006 Jag har en 2cyl Mercury 400 ifrån tidigt 70-tal. Jag åkte helt vanligt i farleden när den helt plötsligt rusar upp i varv, så jag slår av på gasen.Backen går i ordentligt och fungerar bra, frammåt så går det att åka sakta, men när man ska gasa på och båten allesom ska få grepp så driver den inte längre.Nån som vet vad som kan ha hänt? Låter dyrt att laga tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 Juni , 2006 Kolla om propellern sitter hårt fast på axeln så du inte kan vrida den när växel ligger i. Den kan slira i grundstötningskopplingen. Har den väl börjat slira så nöts den ganska fort ned. Det kan vid låga effekter gå att köra båten framåt så pass att man kommer till hamn. Jag har råkat ut för detta en gång på vår 9,9 hl Mariner. Känns först endast när man har full gas men kopplingen som sitter i propellern blir sämre och säme. Bara att byta propeller. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 18 Juni , 2006 Ta med dig propellern till en M-verstad så kanske de kan ressa i en ny bussning./mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hellebjork 0 Postad 18 Juni , 2006 Jag var nu ner i hamnen och tog bort proppen. Det sitter som en splinsad hon-axel i proppen och en han-axel ut ifrån motorn. Den axeln i propellern tyckte jag flexade lite väl mycket inuti gummit som omsluter den. ska det vara så? Eller kan man ta med sig proppen till en båtverkstad så konstaterar dom om den är slut eller inte måntro? Det borde väl dom se ganska lätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 18 Juni , 2006 Det är nog samma fenomen som på min 25 Hk Mercury. Det sitter en gummibussning som håller i propellern och den bussningen är slut, tyvärr!!! 1. Köp ny proppeler och ha den gamla kvar som nöd propp. eller 2. Se till att gummit fäster i proppelern med hjälp av nått värsting lim eller eller en liten skruv eller så..... Jag köpte en ny. Kostade 1600:- till 25 Hk. //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hellebjork 0 Postad 18 Juni , 2006 Tack så mycket, blir till att shoppa ny propp imorgon då! Finns det någon fördel med 4blad jäntemot 3? använder den mest till att åka ring efter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 19 Juni , 2006 Är osäker på detta. Fråga affären, men jga misstänker att det blir samma diskussion som med stigningar. Det viktiga är att motorn skall kunna varva ut fullt. Antar att det är 3 blad som gäller och vad jag förstår så på mindre motorer typ min och din så är det ingen idé att syssla med för mycket exprimentande. Det är på de större motorerna man byter till stålproppeler och specialstigningar osv. Man tjänar någon enstaka knop men det gör nog ingen skillnad för vårt dagliga bruk. Du får väl sätta kostnaden i proportion till motorns kostnad och vad det kan kosta att skaffa en annan motor. Får Du problem i Gävleborg så hör av dig. Vi har en båtmek i Dalarna som är duktig på bland annat Mercury. //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hellebjork 0 Postad 19 Juni , 2006 Köpte en propulse och nu går båten mycket snabbare upp i plan och är stark som en mindre oxe. tack för all hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LarsMartinJ 0 Postad 6 Mars , 2023 Hej. ser att detta är en gamal tråd men måste chansa. har en mariner 45 hk som inte går upp i varv när jag lägger i växel fram. provade nu snurra propeller i friläge och med växel i backen verkar vara som det ska då det blir "stumt" (verkar finnas komp) men fram så snurrar det på. Kan det vara samma problem? Ny propeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 585 Postad 6 Mars , 2023 (redigerade) Ja det tror jag. Slitningen i gummibussningen kan vara så att den slirar bara åt ett håll. Ny prop kostar väl ca 2000 kr och det är en relativt billig felsökning. Jag hade börjat med det. Redigerad 6 Mars , 2023 av Boanjohan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 6 Mars , 2023 Vad har propellernavet med att den inte orkar varva med växel i ??? Om vulkningen släppt så varvar det men man kommer inte framåt/bakåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 585 Postad 6 Mars , 2023 6 minuter sedan skrev Gelis: Vad har propellernavet med att den inte orkar varva med växel i ??? Om vulkningen släppt så varvar det men man kommer inte framåt/bakåt. Helt rätt, läste inte helt noga. Men i slutet står det att det "snurrar på framåt" vilket jag tolkade som att vulkningen givit upp. @LarsMartinJ Varvar inte motorn med växel fram i? Och kan du snurra propellern för hand med växel fram i? Och det du skrev om ny propeller, var det en fråga eller påstående, dvs är det en ny propeller på motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LarsMartinJ 0 Postad 6 Mars , 2023 Hej. Ska försöka beskriva det lite bättre. Om jag ska köra båten så orkar den inte, den kommer inte upp i varv utan går väll nått varv mer än tomgång men går ändå framåt. Nu när jag snurrar på propellern i friläge så går det lätt som det bör. Med backväxel i så går det "inte" det är komp. När jag lägger i växel fram så snurrar propellern lätt om att det inte är komp. Det är inte en ny propeller på motorn utan det var en fråga. Tack för svar och tålamod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 912 Postad 6 Mars , 2023 42 minuter sedan skrev LarsMartinJ: Hej. Ska försöka beskriva det lite bättre. Om jag ska köra båten så orkar den inte, den kommer inte upp i varv utan går väll nått varv mer än tomgång men går ändå framåt. Nu när jag snurrar på propellern i friläge så går det lätt som det bör. Med backväxel i så går det "inte" det är komp. När jag lägger i växel fram så snurrar propellern lätt om att det inte är komp. Det är inte en ny propeller på motorn utan det var en fråga. Tack för svar och tålamod. En orkeslös motor som inte vill gå upp i varv kan bero på att den inte får tillräckligt med bränsle. Har du letat efter filter i bränslesystemet och kollat/bytt dem? Det kan även bli stopp i bränsleslangar (kanske vanligast för dieselmotorer men det kan komma proppar från skräp även i bensinsystem). Prova att blåsa i slangar/rör för att kolla att det inte är stopp. Vid bränslebrist så kan motorn oftast varva upp på tomgång när arbetslasten är låg så frilägeskörning ger inte alltid svar på att allt är OK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 8 Mars , 2023 Att propellern går att rotera åt ena hållet (vanligen medsols) med framväxel i under ett knäppande ljud är helt normalt. Stänger man av motorn med fart i båten och växel i så sker just detta. Det beror på konstruktionen av den s.k. dog clutchen. Det hela funkar på samma sätt som frihjulet på en cykel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser