Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
MasenJoe

Suzuki DT 65 går orent

Rekommendera Poster


Hej!
Jag undrar om det är någon som vet hur de tre blandningsskruvarna ska stå på en Suzuki DT65 från 1985. Motorn går orent på tomgång - märks mest med växel i - och svarar inte riktigt vid gaspådrag. Tycker också att den inte vill varva ur och gå orent vid fullgas.
Har haft olika problem med båten i fem år nu så det vore skönt om den kunde gå bra åtminstone den här sommaren. Men man ska väl inte begära för mycket.

smiley-smile.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en Dt55 som jag kan kolla på för dig i helgen om ingen har svarat dig innan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

En Clymer Suzuki Outboard Shop Manual, 2-225 hp 1985-1991, är nog en bra investering för att få ordning på motorn så du kan ställa in den på bästa sätt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då motorn går orent över hela registret så kan man misstänka tändningen. Skaffa en tändninginställningslampa som triggas med en tång runt tändkabeln. Titta på lampan, tändningsmissar syns tydligt.

Du skall naturligtvis kolla alla cylindrar. Om detta är OK är tändningen antagligen inte källan till problemet.

 

Återstår bränslesidan

Att motorn inte varvar ur kan inte ha något att göra med tomgångsskruvarna. De har bara inverkan under ca 1500 varv.

 

Jag vet inte hur din motor är skött, men om den inte fått sin vinterservice är det hög tid att se över filter och tömma flottörhusen.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Skruvarna ska skruvas ut mellan 1 1/4 - 1 3/4 dels varv från lightly seated position dvs något åtdragen ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Förgasarna är högt på listan över misstänkta saker du bör kolla. Suzuki DT65 och dess Mikuni förgasare är känsliga för smuts, hartsbeläggningar och andra orenheter. Jag skulle nog skruva ur dräneringsskruvarna på förgasarna och tömma på bensin. Sen fylla dem med förgasarrengöringsmedel t ex CRC har en en sån förgasarrengöring (PDF fil) och låta stå över natten (eller följ instruktionerna enl PDF filen). Då löses förhoppningsvis ev hartsliknande beläggningar upp.

 

Här kan du läsa vad den består av.

 

Har du öppnat förgasarna och kollat flotören i resp förgasare? Och att nålen och sätet inte är utslitet (trubbigt, otätt)?

Förutom att flottötren i resp förgasare måste vara hel så måste den sitta på rätt höjd också, se bild. Avståendet mellan pilarna skall på DT65 1985 vara inom 1,0-1,20 cm. Kan justeras genom att böja en justeringsflik där.

 

Har du kollat att du har gnista på alla stiften? Har du rätt stift med rätt gap? (NGK B8HS-10 med gap 0,9-1,0 mm)

 

Kolla lite på http://www.brownspoint.com (Parts List) om du vill kolla in sprängskisser på förgasare innan du skrider till verket.

 

Var även observant på att det finns varvtalsbegränsning som hoppar in och stryper varvet till 3000 varv/min (2000 v/min vid överhettning) om systemet detekterar några saker som är fel.

Låg oljenivå och dåligt el inget oljeflöde (men du hade kopplat ur oil injection sa du?), låg batterispänning (beror av motorvarvet).

 

Antar att du kollat termostaten så den inte fastnat i stängt läge eller att nåt som blockerar den (men risken att du drar av termostathusets bultar är ganska stor på en så pass gammal motor om du skall kolla).

 

/Bo

post-1495-1394234719,4792_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har testat lite mer i dag och vad jag kan höra så går motorn på bara två cylindrar (går lika fastän jag drar bort en tändhatt) men vill ibland tända på alla tre. Det verkar som om tändkabeln till ettans stift är defekt. Tändhattens gäng tar inte och det går att dra bort tändhatten.

Är det nån som vet om längden på tändkabeln måste vara exakt eller om det går att knipsa av 1 cm för att gängen på tändhatten ska dra igen.

Går kabeln att byta ut? Jag har inte vågat att försöka gänga av den andra änden, som sitter i tändspolen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en Suzuki Dt65 fast 82:a.

Först spottade den vid fullgas för fel stigning

på propen.

Efter det åtgärdat funkade det bra ett tag.

Sen började den hosta vid fullgas och gaspådrag.

Kollade luftskruven tydligen väldigt litet hål

i den så jag fick skriva ut den nästan helt

då gick den bra.

Vet inte om det kan hjälpa...

 

Mvh Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Äntligen! smiley-cool.gif\


Motorn går som en klocka och sommaren är räddad.
Kapade av den dåliga tänkabeln en centimeter och gängade dit tändhatten.Nu går den på alla cylindrar igen. Bara vädret håller i sig här i Dalarna så ska jag åka i fatt alla förlorade timmar.
20.gif\ alla som brytt sig och kommit med bra tips! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ja det var väl för väl - trägen vinner!

Nu är du allt värd att få många soliga och bekymmersfria timmar på sjön med båt och motor smiley-smile.gif\

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, Bo.
Jag återkommer säkert längre fram med nya bekymmer! smiley-laughing.gif\ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...