Terrafobica 68 Postad 18 Juni , 2006 Hej! Jag är ägare till en Sea Ray Sorrento 25 som det sitter en 7,4 liters V8 i. Motorn är ett par år gammal men kringutrustningen såsom generator, förgasare, startmotor mm är äldre. Förra året så gick motorn som en klocka ända fram till upptagningen. Men sedan sjösättningen den 25 april i år så vill den inte, och det ända som gjorts där emellan är en motorkonservering av en båtmek. Den går jämt och fint ena stunden för att helt plötsligt börja gå ojämt. Det gäller hela varvtalsregistret. Kablar, rotor, den brytarlösa tändprylen, lock och spole har jag bytt. Jag har fått rådet att slå i något som heter Redline i tanken och det har jag gjort, men utan resultat. I går var vi ute en sväng och jag drog upp den i 32 knop och den gick fint en halv sjömil för att sedan bara tappa orken. Efter det fick jag inte upp den i plan igen och det blev till att puttra hemåt i 5 – 6 knop. Förgasarknas? Vatten i bensinen? Bränslepumpen? (fast den är ju bytt nyligen) Vad gör jag nu? Inte en båtmekaniker verkar ha tid före år 2027. Någon som har tid att komma ner till båten som ligger på söder i Stockholm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 18 Juni , 2006 Även bränslefiltret är bytt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 18 Juni , 2006 Tjena! Har fått vatten/kondens i bränsletanken är det inte säkert att det hjälper att enbart byta filter 1 gång! Prova att skruva loss filtret nästa gång det strular och töm ut bränslet för att sedan skruva tillbaka detsamma. Upprepa detta ett par gånger för att få ut det taskiga bränslet (ligger underst i tanken). När gången blir bättre efter 4-5 tömningar så köper du ett nytt filter. Denna procedur fungerade kanon för mig förra säsongen. Lycka till Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 18 Juni , 2006 Bränslefilter är ju inte så dyra. Ska slå i ett par flaskor k-sprit och sedan byta filter ett par gånger. Tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 19 Juni , 2006 Några fler tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 21 Juni , 2006 Har nu bytt bränslefilter och slog ut innehållet i en ren balja. Kunde ana lite simmithet i botten på baljan, vatten? K-sprit slogs i men samma problem uppstod ändå. Den går jämt och fint den första sjömilen, men sedan börjar den gå ojämt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 21 Juni , 2006 Hej igen! Har du upprepat proceduren? Om du stannar motorn i ca 10-15min och sen startar igen, går den bra någon minut då innan problemet uppstår igen? Jag fick upprepa proceduren 4-5 gånger förra säsongen (med 1 filter som jag tömde) innan jag monterade ett nytt. Ingen idé att slå i mer k-sprit nu men simmigheten du ser är med all sannolikhet kondens. Skriv gärna hur det går för dig. Lycka till Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 21 Juni , 2006 Terra, du har inte funderat på att installera en vattenavskiljare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 Juni , 2006 töm även vattnet ur flotörhusen, soppan flytter uppe på vattnet och efter en stund har du nästan bara vatten i förgasarna. även mekaniska brännslepumpar beter sig konstigt när de går halvfyllda med vatten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 22 Juni , 2006 Filtret jag bytt är vattenavskiljande, men om det är mycket vatten i tanken så får man väl hålla på och tömma några gånger. Hur mycket binder k-sprit vatten egentligen? Två flaskor, dvs 1 liter har jag slagit i till över 300 liter soppa. Nog kan jag väl pytsa i ett par flaskor till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 26 Juni , 2006 bensin flyter på vatten, om du har mycket vatten stoppa ner en slang på botten i tanken och sug väck den nedersta vatten litrarna istället för att krångla med att tömma filter och förgasare. Eller gör det omvända höj upp soppa pickuppen så du inte tar soppan helt från botten i tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 2 Juli , 2006 Tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock, tändmodul, 5-56, k-sprit, oktanbooster, bränslefilter samt fan och hans moster har bytts, sprejats och fyllts på. Bara för att konstatera att motorn har surat på grund av en extremt skitig flamdämpare/luftfilter. Motorn har helt enkelt fått för fet blandning. Nu går den som en pärla och imorgon bär det av ut mot första etappmålet som är Ägnö. Sedan blir det Jungfruskär, Biskopsö, Långviksskär, Stora Nassa, Möja, Lådna och sedan i maklig takt tillbaka in till Stockholm igen. SEMESTER, vilket ljuvligt ord Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 13 Juli , 2006 Hade du kollat stiften som första åtgärd så hade nog en del jobb sparats men nu har du ju allt nyservat så ha en bra Semester Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johnor 0 Postad 24 Juli , 2006 Halloj, har samma problem med min vp 170! går kanon i en 20 minuter sen händer ingenting. Den gör 33knop i vanliga fall men efter 20 minuter kommer jag max upp i 23. Om jag sen ligger och puttrar ett tag så kan den ibland komma igång igen och jag hamnar någonstans mittemellan. I vilken ordning bör man leta fel. Finns ju ett antal beskrivna här.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 28 Juli , 2006 Efter halva rundresan så tröttnade motorn igen, den surar helt enkelt. Det blev att åka hemmåt i 5 - 6 knop. har nu även bytt ut Rochestern mot en Holly, Men nej, motorn surar fortfarande. Finns liksom ingen ork. Motorn läcker olja någonstans men det känns inte som det minskar i tråget. Stiften blir blöta. När vi fått dit förgasaren så satte jag på tändningen så att den elektriska bränslepumpen skulle pumpa upp soppa till den, och den pumpar hela tiden, stannar inte alls. Så jag undrar om den vräker in för mycket bensin i motorn som den inte kan göra av med? När jag kör båten i låg fart så stinker avgaserna av oförbränd bensin. Var ska jag fortsätta felsökningen någonstans? Nu är oljan uppe i max, ska jag tömma ur en liter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 29 Juli , 2006 Vilken soppa pump använder du?jag har holly röd den ger rätt 7-9 psi.har du kollat hur gnistrorna ser ut kan vara överhättad tändspole! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 29 Juli , 2006 Vilken soppa pump använder du?jag har holly röd den ger rätt 7-9 psi.har du kollat hur gnistrorna ser ut kan vara överhättad tändspole! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mortimer 0 Postad 4 Augusti , 2006 istället för att använda k-sprit försök att få tag på ISO(isopropanol) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser