Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
MarcusJ

Honda bf-50 97 blöddrar och går dåligt

Rekommendera Poster

Hejsan. Jag har sjösatt en ny båt som jag köpte i år. Båten startar alltid men det har varit lite strul med den. Det första problemet var att båten inte gick på tomgång. Vi ändrade tomgångs skruven (den som styr alla förgasare) och fick den att gå på tomgång. När vi nu kör så går motorn inte rent. När jag ska trycka på vid låga hastigheter låter det som att motorn får för mycket bensin för den accelererar inte upp till några högre hastigheter utan bara blöddrar. Om jag släpper gas pådraget kan det ibland bli så att den börjar gå rent igen ( som att den lyckas förbränna när man minskar gas pådraget) och då kan man trycka på. Detta är dock väldigt ostabilt. den går rent när den känner för det (men aldrig om man gasar fullt från bottenläge). Jag har försökt att skruva lite på förgasarna men utan någon lycka. Detta är ett problem som gnager mig och skulle gärna vilja veta vad jag kan göra för att ordna det. mvh / marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nästan exakt samma problem på min Yamaha 70hk -94

Får höra från flera olika mek håll att det kan vara skit i förgasarna. Ska riva isär dem idag o blåsa rent med tryckluft.

Lycka till iallafall å maila gärna om du löser problemet.

mvh/Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag börjar med att be om ursäkt. Det är inte meningen att vara taskig eller annat men jag är så in i ....... trött på att folk skruvar i prylarna innan dom vet vad som är fel.

Ifall en motor bara så där börjar gå illa så skall det första man gör inte vara att börja justera inställningar. Utan det gäller att förvissa sig om var felet sitter, sedan vidta nödvändiga åtgärder. Och när det gäller båtförgasare så är går det inte att bara skruva. Man måste veta vad det är man gör annars går det åt pipsvängen med allt.

Så jag rekommenderar dig att lämna in motorn till någon som kan Honda./mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såhär är det ju för vissa också. Att vi kanske inte vill lägga ut tusentals kronor på att lämna in jämt utan vi vill lära oss själva ? och när jag har hört runt med folks som kan meka så antyder dom på att förgasarna ger för mycket bensin jämnt emot luft. Och därav har jag testat själv. Och för att få mer tips om eventuella andra fel det kan vara så skriver jag här för att få hjälp. Inte för att bli ombedd att lämna in.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Marcus J!

Jag förstår att det var surt att läsa mitt inlägg och tyvärr missade du innebörden i detta. Eftersom du vill lära dig så är första steget i utbildningen att skaffa sig en verkstadshandbok över objektet. Vilket jag föreslår att du då gör. På så sätt kan du läsa dig till vad, vilka delar som samverkar och hur dessa skall vara.

Som ett ord på vägen föreslår jag att du börjar med att identifiera felet och därefter åtgärdar detta. /lycka till/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! jag har en 150hk mercury xr2-90 som betedde sig exakt som du beskriver.efter lite felsök så visade det sig att det var ena tändboxen (finns två på min)som var kass!!bytte den o nu går den klockrent!!

Mvh/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej. Det var juh ett bra tips att kolla. Hur ser jag om den är slut? och har du någon aning om vart den sitter på en Honda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!på min så sitter det som sagt två då jag har en sexa.skulle gissa på att du har en (inte säker)på min så sitter den på höger sida om man har båten framför sig,en platt box som sitter på två bultar.(Gjutet gods).

fick tipset från en firma,kan tydligen inte mäta upp den utan man får kolla att man har gnista på alla stift till o börja med.

Mvh/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var INTE förgasarna. Tyvärr,om det vore så lätt ändå.

Lämnade in båten idag för en total genomgång, skulle inte förvåna mig om det är tändboxen. Återstår att se..detta är intessant då dina problem symptom är nästan exakt samma som jag har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har precis tagit bort förgasarna för att se hur dom såg ut. Dom ser kliniskt rena ut. Fick tipset av en båt handlare att det antagligen var ärg i förgasare av bensin som hade legat över vintern. Men jag kan inte se ärg nånstans

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det har inte blivit nå bättre =/ kan banne mig inte komma på vad det kan vara trots att jag fel  sökt. Om det inte är tändboxen (vilket är onödigt dyrt att chansa på) så har jag faktiskt ingen aning. Hur kan ett problem försvinna efter 10-20 sekunder på halvgas `? fattar ingenting. Det är juh botten drag jag vill ha då jag ska dra upp mycket wakeboard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...