Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Petey

Instabilt??

Rekommendera Poster

Jag har en Örnvik 405 som jag har renoverat och förstärkt akterspegeln på. De är rekommenderad för 6 hk men jag har satt på en 15 hk nu när jag förstärkt akterspegeln (stor aluminiumplåt för att fördela trycket och marinplywood så den blev tjockare). Det fungerar kanon! Jag funderar nu på att köpa en 20 hk istället för att min 15 hk är inte gjord för gas/växel reglage. Tänkte nämligen modifiera båten till en styrpulpet. Det jag undrar är om själva skrovet tål rörelseenergin som blir mycket högre med en 20 hk:are? Och ifall båten blir för instabil då?  


Tack på förhand!!

 

(bild på skrovet)

 


post-17585-1394234689,0041_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg någon som hade gjort något liknande som du funderar på att göra. Han fick problem med att båten efter styrpulpetsinstallationen lutade för mycket, då man var låst till att sitta mot styrbordssargen. Dom rekommenderade därför att alla eftermonteringar av styrpulpeter, bör göras mittmonterade på båtar som inte är avsedda att ha styrpulpet redan från början. Lycka till med monteringsarbetet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror du om att byta upp mig till en 20 hk:are går det?

Har tänkt att mittmontera styrpulpeten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det går! Jag har en gammal örnvik 375 med en mariner 15 på. Den är också gjort för max 6 hästar. Går som ett spjut. Bygga styrpulpet lät drygt och dyrt. Bättre att köpa en färdig skulle jag tro.

 

 

 

Mvh/ Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...