Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
beppo

mercury/mariner 50hk -82 går ej att svänga ?

Rekommendera Poster

hejhej

när jag tog fram motorn för någon vecka så märkte jag att den plöttsligt var väldigt trög att svänga och nu är den nästan helt fasstlåst . jag har prövat att lägga i växlarna och haft den i friläge, men de gör ingen skillnad.  någon som vet va de kan bero på ? kan de vare nån gummibussning som har gått eller finns de nått sorts lås eller nått liknande ?

Tacksam för svar 2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så att du inte har en liten vingmutter på riggen som har dragits åt, dessa brukar finnas på mindre motorer för att ge styrningen lite motstånd. Annars kan det vara så enkelt att smörjfettet torkat/härdat och därmed går trögt. Ta en fettspruta och kläm i nytt fett i alla nipplar du kan hitta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja tänkte på de från början jag också men jag hittade ingen mutter. och ja har prövat med fett också men de gjorde ingen ingen skillnad. och nu är den nästan helt stum ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du rattstyrning så kan du börja med att koppla bort Teleflexen (eller vad du har) och se om det är motorn som kärvar eller styrningen.

Det kan vara styrstången som fastnat - den som sitter förbunden med motorn. Jag har varit med om att den fastnat över vintern då det blivit korroderat pga av ddär ålig smörjning och gammalt saltvatten. Rattnavet är också en känslig punkt ibland. Ta i så fall loss och fetta in lagret, kan vara en aluminiumcylinder som ochså fått saltvatten och utvidgat sig pga korrosion.

Skrapa rent och fetta in. Gör inte som jag - tog i allt jag orkade och spräckte Teleflexen där wiren går runt en kåpa vid ratten. Kåpan som ska hålla wiren spräcktes. Ny kostar några tusen. Lossa allt - gärna för mycket än för lite det brukar alltid löna sig. Då ser man hur allt ser ut och kan ta det med mer behärskad kraft.

Regeln att går det inte med våld så går det med mer våld har också sina undantag.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

de e inte teleflexen som de e nått fel med. för de har jag provat att koppla loss den. men de är kanske styrstången som du sa, ska åka och kolla de ! smiley-smile.gif\

MVH Beppo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tyvär så verkar det vara en gummibussning som har gått. och för att byta den så måste man tyvär riva ner halva motornsmiley-frown.gif\ eller vet nån va de annars kunde vara ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag tror att du har gammalt fett som har beckat ihop som gör att den går tungt. Testa att värma med varmluftpistol eller försiktigt med gasol och sen trycker du in nytt fett om du hittar någon smörjnippel.

Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har redan prövat me varmluft och tryckt in nytt fett. men problemet är detsamma. nu har ja iallafall börjat riva ner motorn och de erkar inte vara så svårt 21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hur som helst för dom som vill veta så fick vi lyfta på motorblocket för att kunna låssa på en växelförare som gick genom upphängningen, och efter de så fick vi vara 4 man som fick knacka både nerifrån och i sidled för att få bort styraxeln i upphängningen.. och felet verkade vara en packning som dom har missat i fabriken (måste vart nån heroin påverkad latino), så de hade kommit in en massa saltvatten så att axeln hade rostat fasst. vi lyckades iallafall få i båten till i mitten av augusti, så de blev åtminstonde en del fina dagar innan vi tog upp den smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...