Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Magget

Evinrude 50hk 1974

Rekommendera Poster

Ska köpa en båt med denna motor på men motorn behöver en ordentlig genomgång... Har aldrig mekat med båtmotorer förut, bara bil och moppe motorer. Skulle vilja veta om min plan låter vettig.

Tändspolarna är sönderrostade så dessa tänkte jag byta ut med alla kablar som hör till, Kolla kompressionen i cylindrarna för att se ifall det finns några läckage, Byta startmotor ifall inte den gamla mot förmodan skulle snurra, Byta tändstift, Göra rent förgasarna och byta luft och bränslefilter, Byta växelhusoljan.

Kan detta vara en bra plan eller har jag glömt något viktigt?

Sedan måste jag fixa styrningen, vet ännu inte vad det är för fel på den. gasvajrar måste bytas också och kablarna mellan batteri och motor.

Om någon har länkar till sidor med bra info får ni gärna lägga upp dessa också.

Tacksam för all hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på en sak till... Vad är det bästa sättet att köra en motor på land? Räcker det med spolmuff och vattenslang eller måste man ha den i balja?

Och ungefär hur mycket kostar borrning och nya kolvar om den ena cylindern skurit? Tänkte kolla med kompprovare innan köp, men priset är så pass bra att jag antagligen kommer köpa den ändå så om någon har ungefärlig prisuppgift vore jag tacksam.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena det där låter dyrt... försök sälja motorn å köppa en i bättre skick rekomederas!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...