RasmusC 0 Postad 17 Juni , 2006 Hej! Då motorn sprutar dåligt med kylvatten så tänkte jag nu byta impeller. Verstäderna hade inte tid innan midsommar så det är lite kris Jag är osäker på hur jag får loss växelhuset... har lossat de 5 bultarna ner till men hur gör jag vid växelföraren? Har sökt i ämnet och hittat massor men inget exakt om min motor motorn är en Johnson 60hk från 90. bifogar bilder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
charlie 0 Postad 17 Juni , 2006 Hej kolla var växel staget går ut under powerhead sitter en bult där och en gummi damask lätt att få bort svårt att få på. glöm ej att bort bulten under styrfenan. har gjort det förut och det var inte lätt. lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RasmusC 0 Postad 17 Juni , 2006 aha, så styfenan ska också bort... men powerhead vad är det? antar att jag måste lossa infästningen till växelpinnen som går från växelhuset till växelföraren? syns knappt alls på bilden men jag kommer åt den från andra sidan om jag lossar på bensinpumpen (tror jag det är hehe) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RasmusC 0 Postad 18 Juni , 2006 lyfter tråden... någon som kan säga om jag måste lossa uppe vid växelföraren? växelhuset är nu loss och går att dra ner 1 cm men det känns som växelpinnen som går ner till växelhuset måste lossas, frågan är bara var? det är väldigt trångt under förgasarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
meijer 0 Postad 18 Juni , 2006 Hej. Jag har precis bytt impeller på min johnson 60Hk -83 lite äldre än din. Men jag fick ta bort luftburken för att komma åt. På min växelförare så fick jag lossa en m6 bult som satt lodrätt, sen så lossnade växelhuset. Det var lättare att komma åt när man hade lagt i växel framåt. /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RasmusC 0 Postad 18 Juni , 2006 tack för svaren! har nu fått loss växelhuset och står och försöker knacka/dra av den gamla impellern (som för övrigt ser fin ut??) kan tillägga att jag också fick ta av luftburken, lossa bensinpumpen (tror jag att det var iaf haha) sen fick jag lägga i backen för att komma åt växelförarens infästning och där lossa en bult. några tips på hur man får av impellern utan att ha sönder något? är inget proffs direkt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
meijer 0 Postad 18 Juni , 2006 På min så satt det en liten metallbit som ser ut som en halvmåne, så jag fick trycka i en platt mejsel i lagom storlek i skåran som finns i centrumringen i impellern. /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RasmusC 0 Postad 18 Juni , 2006 hallå! det hade nog funkat med skruvmejseln men jag tröttnade och slipade bort impellern. nu är motorn ihopsatt igen och kylvatten kommer MEN jag tycker fortfarande att det kommer lite dåligt. Förra året har jag för mig att det kom en stark stråle från skvallerhålet men nu är den lite mindre stark. Kanske bara inbillar mig det går ju nu iaf. Tack för tipsen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 18 Juni , 2006 Ta och rensa lite försiktigt i skvallerhålet med någon mjuk tråd eller liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RasmusC 0 Postad 18 Juni , 2006 Har plockat loss slangen och munstycket och gjort rent. Där satt inget... jag inbillar mig nog bara, det kommer ju trots allt ganska mycket kylvatten och även om skvallerstrålen inte är spikrak så sjkuter den på en del ändå Nu är det bytt iaf! och jag sparade 1500 spänn på kuppen, blir ju några extra bärs/soppa till midsommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser