Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
RasmusC

Ännu en impellerfråga!

Rekommendera Poster

Hej!

Då motorn sprutar dåligt med kylvatten så tänkte jag nu byta impeller. Verstäderna hade inte tid innan midsommar så det är lite kris :)

 

Jag är osäker på hur jag får loss växelhuset...

har lossat de 5 bultarna ner till men hur gör jag vid växelföraren?

 

Har sökt i ämnet och hittat massor men inget exakt om min motor

motorn är en Johnson 60hk från 90.

bifogar bilder

post-18685-1394234688,8136_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej kolla var växel staget går ut under powerhead

sitter en bult där och en gummi damask lätt att få bort

svårt att få på.

glöm ej att bort bulten under styrfenan.

har gjort det förut och det var inte lätt.

lycka till.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

aha, så styfenan ska också bort...

men powerhead vad är det?

antar att jag måste lossa infästningen till växelpinnen som går från växelhuset till växelföraren?

syns knappt alls på bilden men jag kommer åt den från andra sidan om jag lossar på bensinpumpen (tror jag det är hehe)

post-18685-1394234688,9445_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lyfter tråden...

någon som kan säga om jag måste lossa uppe vid växelföraren?

växelhuset är nu loss och går att dra ner 1 cm men det känns som växelpinnen som går ner till växelhuset måste lossas, frågan är bara var?

det är väldigt trångt under förgasarna :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag har precis bytt impeller på min johnson 60Hk -83 lite äldre än din.

Men jag fick ta bort luftburken för att komma åt.

På min växelförare så fick jag lossa en m6 bult som satt lodrätt, sen så lossnade växelhuset.

Det var lättare att komma åt när man hade lagt i växel framåt.

 

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för svaren!

har nu fått loss växelhuset och står och försöker knacka/dra av den gamla impellern (som för övrigt ser fin ut??)

kan tillägga att jag också fick ta av luftburken, lossa bensinpumpen (tror jag att det var iaf haha) sen fick jag lägga i backen för att komma åt växelförarens infästning och där lossa en bult.

 

några tips på hur man får av impellern utan att ha sönder något?

är inget proffs direkt :)

post-18685-1394234689,1227_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min så satt det en liten metallbit som ser ut som en halvmåne, så jag fick trycka i en platt mejsel i lagom storlek i skåran som finns i centrumringen i impellern.

 

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hallå!

det hade nog funkat med skruvmejseln men jag tröttnade och slipade bort impellern.

nu är motorn ihopsatt igen och kylvatten kommer MEN jag tycker fortfarande att det kommer lite dåligt.

Förra året har jag för mig att det kom en stark stråle från skvallerhålet men nu är den lite mindre stark.

Kanske bara inbillar mig det går ju nu iaf.

Tack för tipsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta och rensa lite försiktigt i skvallerhålet med någon mjuk tråd eller liknande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har plockat loss slangen och munstycket och gjort rent. Där satt inget...

jag inbillar mig nog bara, det kommer ju trots allt ganska mycket kylvatten och även om skvallerstrålen inte är spikrak så sjkuter den på en del ändå :)

Nu är det bytt iaf! och jag sparade 1500 spänn på kuppen, blir ju några extra bärs/soppa till midsommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...