MickeF 22 Postad 17 Juni , 2006 Är en nybörjare vad det gäller segling. Äger en motorseglare sedan vintern som jag för övrigt är mycket nöjd med. Har varit ute så ofta jag kunnat(ca 10ggr). Har varit uppe i 5,8 GPS-knop vid ca 5m/s vind med båten, samt fullt segelställ. Undrar nu om detta är bra eller dåligt för en motorseglare med ca 35m3 segelyta (tror jag). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 17 Juni , 2006 Ganska OK tycker jag. Min motorseglare har jag fått upp i 7 knop max. Med nya segel och c:a 10ms. Samma segelyta som din. Båtens längd vid vattenlinjen är den viktigaste komponent när det gäller max fart med deplacementskrovar. Trevlig sommar till dig!! Philip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 17 Juni , 2006 6 knop vid 5 m/s skall du väl vara glad över. Men tyvärr kan jag inte låta bli att vara lite messerschmitt här.Du skriver GPS-knop . 1kn är 1kn. ovavsett hur man mäter den. Det man skiljer på är fart genom vatten och fart över grund. Det första påverkas av strömmar m.m. och mäts med båtens logg, medan det andra mäts elektroniskt med tex. GPS. Men även GPSen har en felmarginal. Visserligen förstår man ju vad du menar, men jag tycker det är synd att utarma språket. Men men, nog med petitesser för idag, Trevlig Midsommar på er alla/B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frhar 0 Postad 17 Juni , 2006 Snacka om att vara messerschmidt.... Dessutom så är det troligare att gpsen mäter mer rätt än loggen eftersom det är ganska få som verkligen tar sig tid att kallibrera loggen ordentligt. Naturligtvis har du rätt i att det är skillnad på fart genom vattnet och fart över grund men i alla fall! Missförstog du inlägget på något sätt? /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 19 Juni , 2006 Jag får nog ta Bosse i försvar. För att tolka farten är en vanlig logg det bästa, för att segla rent taktiskt kan en GPS vara bra. Jag gissar att fotot är taget i Helsingborg och där är det vanligtvis strömt. Om det är 5,8 knop enl GPS i motström är det väldigt bra men är det 5,8 i tex 1 knop motström är det mindre bra. Sen om man skall vara nogrann skall man givetvis kalibrera den varje år... Så för att ta reda på verklig fart genom vatten så kalibrera loggen och återkom sedan. En enkel kalibrering kan vara att köra en sträcka för motor vid bleke för att sedan gå kontrakurs och ta medelvärde av vad GPS visar. Detta blir din fart genom vatten. Nu finns det säker bättre sätt men så gör vi... Mvh / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser