larssonm 1 Postad 17 Juni , 2006 Hej! Jag har så länge ja minns alltid viljat haft en bättre båt att åka i och nu tänkte jag uppgradera lite. Min nyvarande båt är inte i bra skick. brukar låna en styrpulpet med 30 häst på ibland(ryker väldigt mycket när man åker på tomgång o fiskar ), men känner att det vore skönt med något eget.... har en plastbåt på 3,90m lång med en 4hp suzuki motor på. Båten är i dåligt skick och pga detta har den inte legat i sjön på 6år, har spruckit i kanterna, har testat att plasta men spricker så fort man tar tag i kanten.... motorn är en -93, men bara använd 3 säsonger väldigt få timmar, jag är enda ägare, har alltid startat på första rycket. har stått i varmföråd de senaste 6 åren sen senaste säsongen den var igång. Vad bör jag göra med denna innan jag startar ? byta olja,stift & spruta i fett i nipplarna iaf, men funderar på om jag ska ta isär förgasaren och rengöra o se så den funkar som den ska, så den inte har kärvat igen, kanske bäst o byta bensin i den inbyggda tanken oxå Nu tänkte jag köpa en styrpulpet, eventuellt en med tak på, så vovven kan få lite skugga om han är med på sjön Motoralternativet kvittar, bara den går framåt, men tycker om fart så får gärna vara en större motor, men vill helst inte att den ska dricka jättemycke bensin. Storlek på båt vet jag inte riktigt, runt 4-5meter kanske. Är tänkt att ha båten till fiske, eventuellt trolling Motorn bör väl inte vara mindre än 20häst, gärna runt 40-50 iaf. Tänkte sätta min 4 hästars motor bak på den båten jag köper och använda när jag fiskar, då den bör vara billigare i drift och funkar bra att puttra fram på tomgång med den utan att den ryker osv.. Vart hittar jag fäste för extra motor ? Vad exakt heter det fästet ? o vad kostar det ? Priset för båt och motor får ej överstiga 20 000:- Vad kan man få för den summan ? Bor i värmland (kristinehamn) så helst vill jag hitta nåt i närheten (max 20mil bort) och helst ska det medfölja båtkärra, men inget krav. Hur funkar det om jag köper en båt som gått i saltvatten och lägger i vänern ? (sötvatten) Är det bara att starta o köra eller måste jag göra nåt med motorn först ? Hittade en styrpulpet utan motor, 16mil bort årsmodell -91 för 7000:- max 30häst står det i annonsen. Vad händer om man sätter på en 40-50häst ? kan båten gå sönder ? Vad bör man tänka på vid köp av beg utombordare ? Går det att få tag i billiga bra motorer ? lite defekta är inget bekymmer, så länge det inte är nåt större fel. Har alla motorer generatorer ? Eller hur laddar man upp batteri i båten, till tex lanternor, ekolod, belysning, elstart osv ? Ge mig gärna lite tips osv och vad jag ska tänka på vid köp av båt o motor. Gärna förslag på bra båtar oxå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 17 Juni , 2006 Välkommen till Maringuiden! Det var ju inte det lättaste problemet att börja med...:-) Den frågan Du ställer är, ekonomiskt lite svår att få ihop men vi kan hjälpa dig att titta på Blocket, och det är säkert någon som gör det. Jag skall svara på dina andra frågor så gott jag kan, sen kommer alla andra på MG att fylla i. Det finns ruskigt mycket kunskap om motorer och båtar här. Dock så har väl båtsäsongen dragit i gång och alla kollar väl inte sidan så ofta. Skall börja med att vara lite elak, du får läsa detta på rätt sätt. Jag antar att Du är novis på båtar men vill gärna ha en båt som går snabbt, eller....? Köp inte en snabb båt det första Du gör !!! Det är lite klurigt att hantera snabba båtar, och Du bör ha åkt en stund samt tagit ett förarbevis innan Du ger dig i kast med snabba framfarter. Jag har en 25 hk, fyrtakt på min båt som klassas som extremt såsig, bara 23 knop i toppfart, men det räcker, tro mig. Minsta kast eller misstag så kan det gå åt skogen. Nu till dina frågor: Styrpulpet med tak på är ett olösligt poblem. Då blir det nämligen en kabin båt eller sk hardtop. Styrpulpet med kapell på finns men är vanligare på nya båtar och då faller din ekonomi. Saltvatten til sötvatten, inga problem. Saltvatten angriper båtarna så på en begagnad båt har Du mera saltskador. (Jämför med bilarna som åker på saltade vägar) Om Du sätter på en större motor än rekommenderat kan följande hända: -Akterspeglen håller inte = båten gå sönder. -Försäkringen gäller inte vid skada på akterspegeln. Motorstorleken är ofta baserad på vikten på motorn och finns ofta instansade på en typskylt i båten där det står te x 22kw. Vid köp av beg motorer ?? Tja, köp ett märke där Du kan få tag i reservdelar i närheten. Annars är det som allt annat, ser den välskött ut?? Motorn skall ha ny olja i drevet, helst nya tändstift och ny bensin, det är grundprincipen. Äldre motorer har oljan inblandad i bensinen, lite yngre har separat oljesmörjning. Kolla så att propellern ser hel ut och inte är fusklagad. Har den skador så ifrågasätt varför, grundstötning?? Ny propeller kostar 1500-2500:- Köp en spolmuff på Biltema, Clas Ohlsson. Den kan Du koppla till en trädgårdsslang för att provköra motorn utan att behöva sjösätta båten. Spolmuffen används för kylningen och monteras vid vattenintaget som sitter halvvägs ner på motorn, mot propellern. Billiga och bra motorer?? Finns det billiga och bra bilar??? Öhh, nej är väl det spontana svaret. Du får bestämma vad som är en bra motor och vad som är billigt. För de pengarna Du pratar om så hamnar vi kanske på en Mercury 30-40 hk från -80 talet. Den finns det dock reservdelar till och hur mycket kunnande som helst. Bränsle snåla äldre samt större motorer ??? Nix, där också. Gör jämförelsen med bilar återigen. Nyare båtmotorer är av typen fyrtakt eller med insprutning, men då pratar vi 2000:- per hästkraft. Dessa servas iprincip alltid av firma. Fördelen med äldre motorer är att Du kan meka själv och det finns gott om kunskap här på MG om motorerna. Nej, alla motorer har inte generator. Äldre motorer har inte ens elstart, alltid. Du laddar batteriet med batteriladdare och driver bara ekolodet med, inga lanternor eller belysning, då tar batteriet slut väldigt snabbt om Du inte har lysdioder till belysning och det kom först för cirka 2 år sedan. Mitt sista begagnat inköp var: Höga Rodd 430 S =16 000:- Mercury 20 Hk, två takt =5000:- Båtvagn, 30 km = 3000:- Inga bra kombination mellan båt och motor men det räckte för att lossa plånboken till min nuvarande båt som jag är super nöjd med. Huga, detta var ett långt inlägg. Nu skickar jag med lite länkar till läsvärda sidor: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=52033&highlight=köpa båt http://www.blocket.se/vi/8342091.htm?ca=7_s http://www.blocket.se/vi/8540560.htm?ca=7_s (Askeladden är en sjövärdig båt) http://www.blocket.se/vi/8532488.htm?ca=7_s http://www.blocket.se/vi/8493881.htm?ca=7_s http://www.blocket.se/vi/8479568.htm?ca=7_s En fundering Du kan ha är att köpa en liten kabinbåt med äldre, lite större motor och byt din befintliga motor till en fyrtakts nyare motor. Den ryker inte och hörs nästan inte heller. Det finns extra motorfäste att köpa på alla båtaffärer. Då kan du puttra i lugn och ro, samt miljövänligt. Det finns en medlem här, Bossee som jag tror har järnkoll på motorer och båtar i Värmland, vilka service ställen som finns osv. Vi får hoppas att han läser denna tråd. Lycka till. //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larssonm 1 Postad 17 Juni , 2006 Tack för svaret! Fart är skoj, men kommer mest att använda båten till fiske så då går det sakta fram. Farten blir mest för att åka ut till nåt ställe och sen åka in. Blir ju inte första gången jag kör en snabbare båt ifall jag köper en sån. Brukar som sagt låna en styrpulpet med 30hp på, modell liten, ca 3,5-4m max, den går rätt så bra, sen brukade jag även låna en annan förr, 5meters med 55hp på med katamaranskrov(?), den gick ännu snabbare och var väldigt stadig i sjön. Jag hittade en annons på blocket, en Uttern 4500 -80 med Johnson 50hk -80 för 19500:- är det ett bra pris ? Nån som vet nåt om den båten ? stabil i sjön ? Fanns ett fel på den, motorn går bra på låg fart, men dör på hög fart. Han som säljer den skriver: Motorn startar och går bra på låg fart men går ej på hög fart. vet ej vadsom är fel men den gick bra när jag körde den från sjösättningen till minbrygga för en vecka sedan. Är det nåt dyrt att fixa ? Annars så såg den båten rätt så bra ut, verkar rymlig och fanns bara 8 mil bort. // Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 17 Juni , 2006 Marcus, Kan detta vara nåt? http://www.blocket.se/vi/8526946.htm?ca=7_s Visst, den kostar mer än 20 tkr men den finns i Kristinehamn. Det kostar inget att åka och kolla. Relativt ny motor (1993) och om den servats regelbundet så har du nog en motor som håller många år till. Liten hard top har den som du kan se så vovven kan få skugga. Kanske går att pruta ner lite vid snabb affär? Dock vet jag inte hur bra en sån här Mörebas 15 HT går i sjön men det kan man ju ta reda på genom att begära en provtur om man är seriöst intresserad av båten. Ang Uttern båten: Historiska broshyrer finns hos Uttern om du vill kolla lite (direkt länk till sidan http://www.uttern.se/swe/broschyrer_swe.htm ) Där står t ex i 1988 års brochyr att max motor är 35 hk. http://www.uttern.se/broschyrer/1988_open_8.jpg Enl Utterns hemsida tillverkades Uttern 4500 mellan åren 1985-1998 så det kan knappast vara en 1980 års modell i annonsen. Eller så är det en 1980 års modell men en annan Uttern modell. Felet på motorn är inte lätt att veta men många problem men utombordare är problem med bränsletilllförseln (igensatta förgasare, bränslepump kass osv). Ju äldre motor desto större risk kanske att den inte kostats på nån service i nån större utsträckning på senare år. Kan bli lite som att köpa grisen i säcken ang motorn i det fallet. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larssonm 1 Postad 17 Juni , 2006 lite för mycket pengar Men har sett en likdan fast äldre årsmodell(skiljer lite på utseende) för 22tkr, men på den satt det en 20hp motor från -92 med elstart. följde även med båtkärra till den, så den kanske är ett bättre alternativ. Båtkärra vore väldigt bra att ha, dyrt att köpa. Ang uttern, har sett bilder på båten och den ser ut som på bilden i broschyren och står även uttern 4500, på den. Så är nog säljaren som inte vet årsmodellen på den. Men den satt det en 50hp på, är inte godkänt med så stor motor på den alltså, om max motor är 35 ? Vad kostar det på ett ungefär med en bränslepump till en johnson 50hp -80 ? och ca pris på renoveringssats till förgasare ? nån som har nåt ca pris ? är det några hundra eller några tusen det rör sig om ? // Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 17 Juni , 2006 Hej, Ja, har man satt en gräns på 20 tkr kan det vara klokt att följa den. Uttern 4500 med 50 hk är nog OK, du behöver ju inte gasa fullt jämt och fresta på akterspegeln. Du får lägre varv på marshfart (=tystare och faktiskt i regel bränslesnålare än en mindre motor som får jobba på högre varv vid motsvarande fart). Du kan dock få problem att försäkra en såpass övermotoriserad båt men har du tur så går det (ring till båtförsäkringsbolag som Atlantica, If, Länsförsäkringar, Svenska Sjö osv och fråga på måndag). Problemet med den Johnson 50 hk 2-taktaren är att det kan vara nåt mer allvarligt fel än att bara göra ren förgasarna eller byta bränslepumpen. De flesta 2-takt utombordare med förgasare brukar ha ett gummimembran i bensinpumpen som man får byta. Kostnad: gissar ca 200-250 kr per förgasare om du behöver köpa renoveringskit (packningar, nål, säte). Gummimembran till bensinpumpen kostar gissningsvis 150 kr om det nu är den principen på en 1980 Johnson 50 bensinpump. Helt ny pump kanske kostar 500-600 kr. Men börja med att bara dränera förgasarna på bensinen som finns i (finns i regel dräneringsskruv i botten på förgasarna) och sen fyller du förgasarna med förgasarrengöring (finns CRC förgasarrengöring) http://www.crceurope.com/csp/web/ProdDisp.csp?lng=8&country=SE&product=CARBURETTOR CLEANER&business=AUTOMOTIVE&CSPCHD=000100010001311gf1i3001043447705 Låt verka över natten så ev harts etc löses upp. Töm förgasarna. Hjälper inte detta får man ta isär och göra rent mer grundligt med förgasarrengöring och tryckluft. Ev även köpa förgasarrenoveringskit också. Allt under förutsättning att det verkligen är förgasarna som spökar. Du får helt enkelt ta en sak i taget, de billigaste alternativen först, sen ev de dyrare om det behövs. Innan jag köpte en såpass gammal motor skulle jag nog vilja ta kompressionsprov på alla cylindrar för då kan du se om nån cylinder avviker mycket med lägre kompression. Du vill undvika att få än mer jobb på halsen. Om vi antar du köper den Uttern 4500 med Johnson 50 hk och du får motorn att gå bra även på högre varv inkl fullgas så byt även växelhusolja (och ny packning på nedre oljepluggen) innan du börjar åka i vattnet i sommar. Ja, såvida förre ägaren inte redan bytt till ny olja. Och nya stift av rätt modell och rätt gap är bra att starta säsongen med. Impellern (vattenpumpen) är ju rätt viktigt också att du vet när den byttes senast annars bör du nog byta den snart. Termostaten är också en sak som kan fastna i öppet el stängt läge och ställa till problem så den bör man kolla att den öppnar och stänger vid rätt temp. Även smörja alla nipplar med fettspruta samt ta lös propellern och fetta in propelleraxeln plus ny saxsprint sen genom propellermuttern-axeln. Sen borde den kunna gå hela säsongen med lite tur. Man vet aldrig när en såpass gammal motor kastar in handuken med de brukar vara rätt sega om man sköter om den. Olja kan du köra på 2% inblandning (50 delar bensin, 1 del olja) som du säkert redan vet, finns biologiskt nedbrytbar marin 2-taktsolja om man vill ha som t ex OKQ Marin bio (använde jag förr till en Suzuki DT65 1991 jag hade förut, kör dock Yamaha F115 4-takt idag). Sprängskisser på Johnson 50 hk hittar du på http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?reqFor=29 Om du skulle behöva användarhandbok till motorn om det inte följer med sen kan du säkert köpa en hos t ex Marinshopen (de säljer även på postorder). Om du vill verifiera årsmodellen på den Johnson 50 hk verkligen är en 1980 års modell kan du kolla på http://www.marinshopen.se (Modellguide, Johnson). Jag skulle nog chansa på denna Uttern med Jonhson 50 hk, med risken att du går på pumpen med motorn. Det dyraste du kan åka på är förmodligen en ny s k powerpack eller om nån cylinder är paj så du måste renovera sånt alternativt växelhuset visar sig vara dåligt skick (det är nog den dyraste delen på en äldre utombordare). Förgasarrenovering och rengöring kostar inga större summor liksom bränslepump. Allt går att laga bara man kastar nog mycket pengar på den. Hoppas du har nån Johnson utombordarmek i trakterna om du skulle behöva hjälp med service och sånt sen. Kanske finns nån Johnson återförsäljare i Karlstad el Örebro om/när du behöver hjälp med service osv? Du får kolla. Mvh Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AnTo 0 Postad 18 Juni , 2006 Hej Tänkte bara tipsa om en bra båt som man kan få till priser du nämner. Har själv ägt en Crescent 418 med en Yamaha 40. En kanonfin båt för fiske och med lite tak för vovven också... Klarar ganska grov sjö trots sin litenhet. Har sett flera båtar annonsers ut för 20000 med 30 kärra. Klart prisvärd. Extra motorfäste är inget problem på den båten, det finns gott om styrka i akterspegeln, tänk bara på att sätta den på babords sida så du fördelar vikten jämt om du skall åka själv i båten. Hoppas du hittar rätt oavsett modell! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 Juni , 2006 Eftersom du inte verkar vara den som skruvar så gör dig själv en tjänst och köp inte motorer som tidigare ägare gått bet på och annonerat ut, går bra på tomgång ej på högfart låt säga att det är en cdi som spökar då blir det ett onödigt dyrt äventyr. Leta upp närmsta verkstad och handla något av någon du känner förtroende för och som kan ge dig lite extra service eller tips om det strular. ang dina funderingar om bensinförbrukning ekomnonomi mm. Satt själv och funderade på en tyst trevlig 4 taktare men övervägde nackdelarna, stöldbegärlig, försäkringskrav, dyrare i inköp, valet enkelt det blev en gammal oattraktiv 2 taktare tillräckligt tung och stor för att inte löna sig att stjäla, det jag slapp lägga på försäkringar inköp mm lägger jag på soppan och vet att alltid murclan finns på rätt plats, någon timmas service och motorn går som en dröm. Handlar du murcla så är det stort steg både i soppa och komfort mellan 2 och 4 burkar. Men som du ser så är stora motorer billiga, och det är ju inget tvång att åka på fulla skaft hela tiden, en stor 4 cyl kan gå perfekt på tomgång i 500-800 varv vilket blir bra till fiske, medans en liten 2 cyl kan gå oroligt och ryka på fart lite över tomgång för att hålla samma fiske fart. Ang båt så finns de de som väljer evighetmaterial och av lathet lägger tiden på annat, sen finns de de som gillar att spackla och måla, så valet är ju en smaksak, men kabinbåt är ju trevligare att fiska i när det regnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larssonm 1 Postad 18 Juni , 2006 Jaså, verkar det så ? Har iof ingen erfarenhet direkt av att skruva båtmotorer, men bilar har jag skruvat i många år.. Så skruva kan jag. Vad är en murcla ? Motorn blir väl troligtsvis en 2takt, är det som är vanligast vad jag sett på annonserna. Helst ska den bara vara att lägga i sjön på en gång, men lite skruvande på motor gör inget om det behövs om priset är lägre, viktigast är att båten är i bra skick och att det helst medföljer en båtkärra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 18 Juni , 2006 Murcla = Mercury Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Apollo11 0 Postad 19 Juni , 2006 Hej!Har en arbetskollega som säljer sin ögonsten för att kunna köpa en större båt. Båten är en liten (fast stor) båt som också är välvårdad.http://www.blocket.se/vi/8472256.htm?ca=16_sKanske något för dig och vovven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser