Gäst Olle Postad 23 September , 2003 mitt tips är att sänka ena trimplanet vid låg fart, glöm inte instälningarna vig gaspådag bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 September , 2003 klart att dupropp hjälper jag byggde om mitt 280 till dp och blev en jäkla skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Ormskräck Postad 28 September , 2003 har monterat trimplan nu, sänkte ena som vissa har tipsat om, det fungra skitbra nu går den rakt och fint, Tack för alla tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strandhuggarn 0 Postad 3 Mars , 2017 (redigerade) kan man göra nåt åt ormslingrig gång vid låg fart Ja, det går att åtgärda, kolla på xxxx.xxx Mvh Mats Redigerad 6 Mars , 2017 av stavhammar Reklam och spam Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
synkro 0 Postad 6 Mars , 2017 Styrfenor på akterspegeln ska inte förkastas, prövade med en träskiva som fästes i stöttan till badbryggan ca 2cm från botten o ca45cm bred. Som natt o dag Vid lågfart, trycka ner ett trimplan gav Ytterst lite skillnad. Så nu skall det plastas fenor.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 6 Mars , 2017 Köp snipa ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 7 Mars , 2017 (redigerade) Köp snipa ;-)[/quotex] dom "rullar" ju bara fram Redigerad 7 Mars , 2017 av tugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 9 Mars , 2017 Dom flesta båtar med drev och singel montage slingrar sig fram i låga farter. Bara att lära sig att parera i tid den känsla kommer av sig självt Du lär dig när du du ska bryta. När du hittar känslan för det kommer den att gå rakare. Torgny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 10 Mars , 2017 Sorry såg inte hur gammal tråden var Torgny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 18 Mars , 2017 Slingrig gång har också med tyngdpunkten att göra. Barlast i fören kan faktiskt hjälpa. Jag hade 88 kg betong (gångplattor) i fören på förra båten, och skillnaden var enorm! Båtar med inombordare (motorn mitt i båten) har inte alls samma tendens att slingra sig på grund av bättre placering av tyngdpunkten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 19 Mars , 2017 Båtar med inombordare (motorn mitt i båten) har inte alls samma tendens att slingra sig på grund av bättre placering av tyngdpunkten. Att de inte slingrar sig med motorn mitt i båten beror på att de har axel. Är de dessutom halvplanande gör det ytterligare mycket för kursstabiliteten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 24 Mars , 2017 Jag hade båt med drev förr, och den var mycket slingrig. Efter experiment med en stor man liggande längst fram i förruffen sattes 88 kg betong som barlast i fören, vilket gjorde att båten gick betydligt rakare. Jag vill påstå att tyngdpunkten har stor betydelse. Det gäller också på alla andra farkoster så som bilar och flygplan. Tyngdpunkten skall vara framför mitten på sidoytan under vattenytan. därför slingrar en planande båt inte i högre fart,då fören inte är nere i vattnet, då flyttas centrum sidoytan som är i vattnet bakåt. Aerodynamik och hydrodynamik är nära beśläktade,det är samma orsak till att Saab Gripen inte kan flyga utan en dator som ger den en syntetisk stabilitet. !Skillnaden är att den instabiliteten i det fallet är önskvärd för att få ökad manöverbarhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser