Teddeh 0 Postad 16 Juni , 2006 Hej vänner, Nu har jag fått ett litet problem. Jag har en Mercruiser 5.0L 2004, med sjövattenkylning. När jag sjösatte nu i våras märkte jag att det högra knät blev avsevärt mycket varmare än det vänstra. Symptomet uppstår både vid tomgång och vid gaspådrag. Kanske termostaten eller kan någon kylkanal vara tät? Kanske någon som har haft samma problem? //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 16 Juni , 2006 Det är inte så att den ena strumpan har hasat ned...? ...f´ låt, men det är fredag... http://www.fendern.se/segla/html/emoticons/evilgrin.gif\ border=\0\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Teddeh 0 Postad 16 Juni , 2006 Konstigt att alla komiker vaknar så fort man diskuterar knän och limpor. Men, som sagt, det är ju fredag så man får väl stå ut... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Draco1800 0 Postad 16 Juni , 2006 Hej Märkte samma sak på min Mercruiser 5.0 -97 när jag sjösatte den för några veckor sedan, dock har jag sötvattenskylning på min motor men det borde inte ha någon större betydelse. Dock kan man ju då misstänka att detta är helt normalt kanske beroende på att vattnet har lättare för att passerar på den vänstra sidan. /Svante Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peos 0 Postad 16 Juni , 2006 Lutar lite åt Peter´ s håll... det är inte så att du har vatten i knäna? Heehe...det är ju FREDAG......lycka till... Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jeppe_a 0 Postad 16 Juni , 2006 min 5.7l har varit så i 4år vetinte men jag tror inte det spelar nån roll sålänge det inte blir för hett Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jarl 0 Postad 16 Juni , 2006 Jag hade samma problem som slutade med att nedre avgasbälgen brann av mitt ute på en fjärd. Som resulterade i att det bokstavligen sprutade in vatten. Hade jag inte haft en bra länspump hade jag gått till botten på 3 minuter. Det troliga är att du har förstoppning i knät eller i limpan som resulterar i att avgaserna inte kyls. Inget att chansa på,limporna ska inte bli varmare än man kan ta på dom med en kontorshand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 16 Juni , 2006 Såja ... Det är så, att på dom senare modellerna på Merc så har man tagit bort dom 2 bollarna / backventilerna på termostathuset där vattnet går ut till limporna. Sitter överst , 2 smalare slangar . Under längra gång brukar det jämna ut sig, så till sist är båda knäna lika varma . ELLER !!!!!! så är det dax att byta impeller, för att flödet in på vatten inte räcker till...... Termostaten släpper in vatten till motorn , kan vara bra att veta ! (nix!! inget termostat fel ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Teddeh 0 Postad 19 Juni , 2006 Menar du att min 2004 tillhör de senare modellerna? Varför jämnar det ut sig under längre gång. Händer det något efter en stund som inte händer vid tomgång? //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 19 Juni , 2006 JO !! För jag hade samma fenomen på min 5.7 . det visade sig att det blev samma temp på knäna efter en stunds körning på sjön !!! . När jag ligger vid bryggan och bara kör på tomgång så är mitt BB knä kallt och SB knä är varmt . Hade samma sak även när båten stog på land och man körde med spolmuffen på drevet. Vatten har en förmåga att hitta den lättaste vägen , kan vara något med de......? MEN om du har så även efter en sväng på ca 10min så ska du nog kolla upp saken mer noga .... då kan det vara stop i kylkanalerna i knät . men knapast troligt på så ny motor . Önskar dig lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 3 Oktober , 2006 Hej Teddeh, fick du reda på varför det e olika temp på knäna, har samma prob med min 305 sjövattenkylda -05?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser