kptmike 0 Postad 15 Juni , 2006 Hej,Jag har köpt en roddbåt med en 7,5hk 4takt volvo penta. Motorn är från ca -75. Frågor: 1. Är det bara att tanka 95 och ut och köra? Man blandar alltså inte olja i tanken som med min 2taktare jag haft? 2. Vad är det för motorolja man kan/ska använda? 3. Har någon en instruktionsbok för volvo penta 4 takt? 4. Vad gör ni för underhåll på era motorer? Jag byter olja vartannat år och inget mer. Men nu när jag har en så fin 4 takt vp så tänkte jag pyssla lite mer. 5. Hanterar man en 4takt likadant som med en 2 takt... dvs körstil osv. Dumma frågor Men är man rookie så är man. Tack ska ni och god fiskelycka =O) Mvh Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 16 Juni , 2006 Tjenare ! VP:s 7,5hk motor är nästan identiskt med vp:s inombords motor mb2/50s. Här kan du finna en hel del information om mb2:50s motorn: http://rival22.plars.org Vi byter olja varje sesång det finns inget oljefilter i motorn så frekventa oljebyten är bra. Nu kör vi vår motor ca 100-200M per sesång så jag antar att den går mer än en motor som sitter på fiskebåten. Oljan som skall ner i motorn är vanlig motorn olja 10w-40. Bensinen skall vara ren 95oktanig, ingen inblandning av olja. / Plarsahttp://rival22.plars.org Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kptmike 0 Postad 16 Juni , 2006 Aha! Lysande, tack ska du ha för svaren! Hittade lite manualer och liknande. Jo, utombordaren och inombordaren verkar rätt lika. Hur starta? Jag kom precis hem från sjön. Men får inte liv i motorn. Enligt farbrorn så är oljan bytt och ja, det verkar ok. Den har stått i 2 år, men gick kanon innan sade han. Ett ryck med max shock (hmm... eller hur det nu stavas) och sen 0 shock och sen iväg. Men nä... inte ett liv. Så här gjorde jag, finn fel... tack =O) 1. Koppla in bensindunken och pumpa ett par 7ggr.2. Drag ut max shock och koppla ur växel samt vred handtaget till start (provade med start och med shift)3. Rycka rycka rycka RYCKA rycka, inget händer... inget host host host igång. Utan det är tyst och fint... proppelern snurrade lite medans jag ryckte men inte mer.4. Provade utan shock med men icke. Man har du dragit igång 2 takts motorer och gräsklippare så ett visst hum har jag ju hur det kan låta när det är nära, men jag upplevde inget sånt.Detta kanske är så luddigt formulerat att det kan vara svårt att svara på , men någon kanske har något bra tips!? =O)Tacksam för svar. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kptmike 0 Postad 16 Juni , 2006 Kommit fram till att det blir ingen gnista på tändstiften... kanske brytarspetsarna? Ska prova och fila lite... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 18 Juni , 2006 Tyvärr så finns det inga brytar spetsar. Det är elektronisk tändning på motorerna. Prova att byta tändstift, samt kolla om stoppknappen fungerar som den skall. / Plarsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kptmike 0 Postad 22 Juni , 2006 Vi filade på brytarspetsarna men hjälpte inte... Inombordaren har inte brytarspetsar men det har utombordaren. Jag ska kolla stoppknappen... tack för tipset.Alla tips är guld värda. Har bokat tid till båtdoktorn till juli... så hinner kolla lite själv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser