Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
ubbe62a

Har nån bytt från 100b drev till annat drev(280)

Rekommendera Poster

hej på er båtälskare. Jag har nyligen köpt en Nora 17 o har några funderingar. vad behövs eller snarare går det att montera ett 280 drev på en b20, att det behövs adapterplatta och att man nog måste ta upp hålet förstår jag, men är det nån som har gjort det som man kan få tips av? M.v.h urban. ha en trevlig sommar alla

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att du behöver göra följande för att montera ett 280 drev på din båt:
- Såga ut för den nya skölden
- Plasta igen avgasstöveln
- Byta sprängkåpa på motorn till en som passar 280drevet.

- Få tag i ett komplett 280drev med avgaskrök passande b20.
- Skaffa en ny krök till avgaslimpan. Då man tar ut avgaserna ibakkant på b20 motorer som går mot 280drev.  
- Bygga om styr fattningen.
- Kompleterings dra el för montering av drevlyft.
- mm

Jag skulle sikta högre och byta ut hela motor installationen mot en motor i aq145 serien. Det kommer antagligen att bli det mest kostands effektiva i slutänden. Samtidigt som att prestandan lär bli bättre.

Tyvärr brukar det bli dyrare än vad man tänkt sig.
Kolla min sida för bilder på en b20 --> 280 instalation. Vi sålde det paketet och monterade in en annan motor.
http://ockelbo.plars.org

/ Plarsa
http://ockelbo.plars.org 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för speciellt (skillnad) med en avgaskrök till B20/280 kontra

B30/280 ?

Varför är det nödvändigt att ta avgaserna i bakkant när man monterar 280 drev ?

Jag håller på med samma installation därav frågorna.

/Ola

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Givetvis får man göra precis som man vill. Men i orginal monteringen aq130/280 så låter man motor avgaserna gå ut igenom drevet istället för att dra ut dem via avgasstöveln. Då tar man ut avgaserna bak på limpan och drar ner dem i drevet.

Vissa b20/100 installationer som jag sett tar man ut avgaserna fram på limpan och leder den ut via en slang till avgasstöveln. 
Den exakta skillnaden på b30/280 vet jag inte då jag inte studerat en sådan installation. Men min gissning är att det ser likadant ut.

/ Plarsa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...