Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
Gannman

Installation kyl/kompressor och landel/laddare

Rekommendera Poster

Jag planerar att installera kylelement och kompressor till befintlig kylbox och till följd av detta även land-el ingång för laddning och förbrukning. Jag har införskaffat en jordfelsbrytare och en laddare för två batterier. Ännu så länge har jag bara monterat brytaren men inget är kopplat.

Jag önskar råd om följande:

1) Vilka delar av detta system är det OK att installera själv (om jag drar laddaren med vanlig kontakt till brytaren lär det tex vara OK).

2) Vilken kabeltyp är lämplig för olika delar?

3) Var står kompressorn till kylen bäst? OK om den står under vasken i ett utrymme på cirka 50-60 liter eller skall den ned mot kallare utrymme?

4) Jag har sedan tidigare en fördelare som gör att ena batteriet laddas för det andra via motorgång - hur passar denna detalj in i den nya installationen? (ser ut att finnas fler ingångar i denna fördelare)

5) Hur sker koppling mellan kyl-föbrukningsbatteri-laddare om jag inte kan använda befintlig fördelare?

6) Hur viktigt är det att laddaren sitter nära batterierna?

Mycket tacksam för input i ovanstående frågor.

Mvh Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan lägga till nu att batteriseparatorn inte tycks ha ngn annan möjlig ingång än generatorn från motorn. Så frågan är om man skall koppla laddaren till två parallell-kopplade förbrukningsbatterier och låta det gamla systemet ligga kvar (med ett motorbatteri) eller om man skall ta bort separatorn och fixa helt nytt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

när det gäller batteriladdaren skall du koppla den till förbrukningsbatterierna. Nån har sagt att ett fulladdat starbatteri räcker för att starta en normal fritidsbåtsmotor en hel sommar och du får ju laddning dessutom varje gång du kör med motorn.
Det är viktigt att det är så lite spänningsfall i laddningskretsarna som möjligt, så att så mycket som möjligt av den ström generatorn kan ge verkligen kommer fram till batterierna. se bifogad länk http://www.skyllermarkspressar.se/slappframstrommen.html
En annan intresant sida i sammanhanget  http://www.batteknik.se/b-one-default.html

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Fråga 3. Jag instaleerade en Isoterm ASU våren 2005 och hade samma funderingar som du har. Enl instruktionerna är viktigt att kompressorn står i en kallt utrymme med bra luftcirkulation. Jag placerade kompressorn under vasken och så nära botten (skrovet) som möjligt. Dessutim har jag 3 runda lufthål(ca 4 cm dia) till utrymmet (högst uppe) så att varm luft kan passera ut. Ibland öpnar jag under natten luckan (dörren) till utrymmet för att få bra luft cirkulation.

Denna lösning har fungerat alldeles utmärkt.

Mvh,

Leif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Efter utforskningar både här och där blir det följande lösning:

Laddare och Brytare hamnade i garderoben. Relativt stor volym och jag funderar på att dra en slang för extra ventilation nedifrån mot laddarens fläkt.

Jag bifogar ett extra förbrukningsbatteri och parallellkopplar detta med det befintliga. Laddaren kopplas sedan till dessa två batteri och jag låter batteriseparatorn ligga kvar och motorbatteriet orört utanför denna laddningsmöjlighet.

Jag installerar också isotherm kylelement och vad jag förstår är det ffa kompressorn som ska stå kallt - och jag lurar fortfarande på hur jag ska placera denna.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...