reinman 0 Postad 15 Juni , 2006 Är det nån som vet hur jag på bästa sätt faställer vad för volt jag har i båten? Dels när motorn är i gång samt med endast förbrukarbatterier igång. Kan jag mäta på ett batteri (jag har 2 förbr och ett motor)när motorn är igång, eller ska jag mäta nån annanstans? Eller kan jag rentav mäta endast på en förbrukare oavsett om motor är igång eller ej? Tacksam för hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Juni , 2006 Om man mäter spänningen direkt på batteripolerna i viloläge, dvs man varken laddar eller tar ut någon ström (batteri bör ha stått opåverkat några timmar tex över en natt) så är spänningen på ett batteri; Fulladdat ( 100%) 12, 72 V halvfullt ( 50%) 12,36 V Urladdat 11,82 V i detta läge har batteriet förlorat mycket av sin kapacitet och är kanske skrot. Ett batteri bör helst inte laddas ur mer än till hälften utan att laddas. Ett batteri är fulladdat när det under laddning når 14,4 V. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
reinman 0 Postad 16 Juni , 2006 Tack för hjälpen ! Då får jag prova mig fram.Jag överväger att byta generator alt kol i generatorn. Stämmer det att jag kan ta vilken generator som helst som passar Mercruiser, tydligen går det alldeles utmärkt med bilgenerator?Har du eller någon tips på var jag kan köpa en generator begagnad ekller ny för ett överkomligt pris? På båtverkstäderna får man tydligen betala 200% på vanligt pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 16 Juni , 2006 Biltema har en generator av Bosch-typ. Kvaliteten utalar jag mig inte om...... http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=102777 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser