Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Lanzar2

Ingen skillnad för mej fast jag har lång rigg på kortriggad...

Rekommendera Poster

Hej! Har en glasfiberbåt 455m lång som är avsedd för kort rigg. Akterspegelns höjd är 42cm, inte 38cm men den är vel ändå kortriggad? Tidigare hade jag en kortriggad Yamaha 40 som gick väldigt fint tills den gav upp. Kom då över en långriggad Mercury 50 och tänkte att man kan ju alltid prova. Det är den fyrcylindriga som egentligen bara har 43hk på axeln. Tänkte att den skulle gå en del del trögare än Yamaha 40:an, men till min förvåning gick den t.o.m bättre. Kändes hellär inte annorlunda i svängar eller ostabil på något sätt. Hur kan detta komma sig då kavitationsplattan ligger ca. 8cm under båten??? Stämmer inte med tidigare inlägg jag läst om långrigg på kort. Dom få 3hk till som Mercuryn har kan vel inte göra så stor skillnad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha 40:an har vel ikke 40 hk på axeln?  Så du har kanskje fått mer enn 3 hk ekstra allikevel som mer enn oppveier den lengre stammen?

Seamaster

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag har hört så mätte Yamaha effekten på axeln, medan Mercury mätte i själva motorn före transmissionen. Yamahan är från 87 och Murklan från 80...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gammal blir en häst... Måste vara svårt att gissa effekten på respektive motor 19 respektive 26 år efter tillverkning. Jo, den ena har inga alls längre! Kanske där skillnaden ligger?

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo så kan det vara, fast den gick inte dåligt med 40:an hellär. Varvade ut ordentligt och drog lätt upp i plan med 5 pers. Borde det inte i alla fall märkas på båtens egenskaper att riggen är för lång...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har provat olika. Nu har jag den ungefär i mitten. Flyttar jag den längre in trycker den ned fören. Samma med Yamahan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...