Patrick987 0 Postad 15 Juni , 2006 Det kan ju verka som lite fel årstid att tänka på det men... Jag funderar på att köpa en mindre motorbåt och undrar lite om hur man vinterförvarar. Innomhus/utomhus? Fördelar o nackdelar? Motor, bra att förvara utomhus? Hyra vinterförvaring, vad kostar det? Vill har full koll innan man står där med båten.. Tacksam för svar! Patrick Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peeete 0 Postad 16 Juni , 2006 Hej! Det absolut bästa är naturligtvis vinterförvaring inomhus. Själv brukar jag lägga en helg på att tvätta rent båten ordentligt, spola ur motorn rejält med sötvatten, göra en normal service, ta ur batteriet etc etc innan jag ställer in båten över vintern. Fördelen på våren är ju att vårrustningen kan göras oberoende av vilket väder det är utomhus, enkelt och bekvämt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 16 Juni , 2006 Innomhus/utomhus? Fördelar o nackdelar? Som jag kan se det finns det bara en nackdel med inomhusförvaring och det är priset. Om du inte har en träbåt som kan torka isär... Motor, bra att förvara utomhus? Inomhus är ju bättre, men utomhus går det med. Sök på konservering så får du lite tips om hur motorn skall behandlas Hyra vinterförvaring, vad kostar det? Jag betalar 45 kr/m² beräknat på båtens längd och bredd, men då är jag medlem i en båtklubb och ligger på en grusplan i skogen. Sedan tillkommer kranlyft i och ur vattnet á 450 kr, presenningar, förbrukningsmaterial, glykol mm mm. Ligger du inomhus i en hall på ett varv med fullservice är det bra mycket dyrare, upp mot en 10 000 kr är inga konstigheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 16 Juni , 2006 Om man köper båt med motor under 50 Hk kräver alla föräkringsbolag att man förvarar motorn inomhus. Jag har löst detta genom att just förvara bara motorn på ett varv då jag inte har utrymme och möjlighet att förvara min 40Hk hemma. Båten har jag uppställd på landet under presenning med hemsnickrad ställning detta kostar mig totalt ca 2000 kr om året inkl i och upptagning och avtagning å påsättning av motor på båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser