Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
MagnusManet

Skruva fast gammal pulpet

Rekommendera Poster

Hej,

Pulpeten har lossnat och jag vill skruva fast den igen. Hur gör jag detta bäst? De gamla hålen är för stora för de skruv jag har. Kan man köpa större skruv, behöver man plugga? (lekmansmiley-laughing.gif\) Jag tänkte bara köpa lite större skruv, skruva rätt ner i de gamla hålen och sikaflex:a fast skiten så gott det går. Är det galet? Måste man förresten borra först eller kan man skruva rätt ner i plasten utan att borra? (om det inte funnits hål redan).

Tack för svar...

TACK! För engagemang och lärorika inlägg, jag har lärt mig ytterligare tack vara hjälpsamma maringuiden.se medlemmar.

Ni vet vilka ni är.....Tack

Simma lungt!

/Magnus Manet ;o)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur mycket större de nya skruvarna är.

Annars måste man alltid förborra, annars är risken stor att du drar av skruvarna.

Kan du inte bara fylla igen hålen med polyester och borra nya hål?

sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, ner med polyester eller vilekn härdplast som helt i befintliga hål så de blir mindre igen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oki doki, Härdplast!? Namn på ngt fabrikat. Plastic Padding? Jag vet att det finns ngn typ av reparationspasta med glasfibertrådar i, kan det vara ngt? Blir det tätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej-nej ingen polyester! För att få det tätt skall du använda marinepoxy som inte suger vatten till skillnad från polyester.

Du gör så här:

1. Ta bort sandwichmaterialet i däcket med hjälp av en spik bockad som ett L som du sätter i borrmaskinen. Dammsug ut distansmaterialet

2. Blanda till epoxy med lite fyllnadsmaterial till en konsistens ungefär som sirap.

3. Fyll hålet med epoxyn. Stoppa i skruvarna där de skall vara

4. Låt härda några dagar

5. Skruva ur skruvarna. Montera beslaget med lite tätmassa under, t ex Sikaflex.

Detta blir jättestarkt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ehh, ok, sandwichmatrialet(?) ,med en spik bockad som ett L?

Går det att skruva ur skruvarna om jag sätter dem i epoxin? Kan tänka mig att det blir starkt i så fall. Kan man inte köra polyester, jag kommer ändå att täcka polyestern med sikaflex? Kam man sätta skruvarna i Polyestern?. Jag tänkte köra med Marine filling,jag tror att den är polyesterbaserad.

Lite närmare förklaring, please?

Tacksam...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske water tite funkar, håller det att skruva i, kan man sätta i skruven först och låta torka?? som i tidigare beskrivning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ehh, ok, sandwichmatrialet(?)

Sandwichmaterialet = den cellplast eller möjligtvis balsaträet som finns i däcket mellan det övre och undre plastlagret.

med en spik bockad som ett L?

Ta en spik, kanske 75 mm lång. Böj den 2 cm från skallen med en 90° vinkel. Då ser den ut lite som bokstaven L

Går det att skruva ur skruvarna om jag sätter dem i epoxin?

Jajjemensan!

Kan man inte köra polyester, jag kommer ändå att täcka polyestern med sikaflex? Kam man sätta skruvarna i Polyestern?. Jag tänkte köra med Marine filling,jag tror att den är polyesterbaserad.

Jag vet att det funkar bra med epoxy då den limmar bra, tål fukt, suger inte fukt, är stark, har bra inträngningsförmåga i materialet samt att jag har testat detta själv. Huruvida det funkar med ett spackel av den typen du beskriver vet jag inte, men personligen skulle jag satsa på en produkt som verkligen funkar så slipper du göra det igen. Jag skulle heller inte våga chansa på att bara Sikan håller tätt. Om beslaget belastas hårt kan det lätt röra på sig med fuktinträngning och sedan frostsprängning och delaminering som resultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tagga ned lite smiley-cool.gif\ hela skrovet är ju byggt av polyester, så det är ok att använda.

Se bara till att det är tätt vid skruven så det inte sipprar in vatten..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, visst är hela skrovet byggt i polyester, men polyester är inte tätt. Det är därför du har gelcoaten samt att det är också orsaken till att man ofta epoxybehandlar botten på skrovet.

Efterssom jag saknar erfarenhet av den här typen av reparationer med polyesterspackel, hur blir gängorna i polyester , klarar de belastningen lika bra som gängor i epoxy, eller går de sönder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok Epoxi kör vi, men behöver man fyllnadsmatrial? Hålen e ganska små....

Tänkte köra Hempel Epoxi filler 130ml 153:- på www.vikingyachting.se 

Varför måste man slipa bort sandwichmaterialet? Jag har ju redan ett hål, tänkte bara fylla igen det. Det borde inte vara svårare än när man spacklar en vägg med hål i...? Ok det nya måste hålla för att skruva fast en pulpet i men iaf.

Som sagt -lekman8.gif\....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu hoppas jag ju inte Magnus har pulpiten under vattenlinjen 2.gif\

Visst är epoxy bäst men det finns ju millioner båtar som det sitter milliarder skruvar i idag och dessa båtar är ju inte i helepoxy.

Men visst expoxy är bäst, inget tal om saken.

Ännu bättre vore ju att byta ut hela skrovet till kolfiber och expoxy, å så bara titanskruvar smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

10.gif\ God jul! Om man får nåt riiiiktigt fint av tomten kanske man kan bygga sig en kolfiberbåt med titanskruvar.

21.gif\ /tack för ert engagemang

Hur var det med fyllnadsmatrial typ kulor man kan köpa i båthandeln? Behövs det? Hålen är ung 5-10mm i diameter. Jag vill helst att ngn skall säga spackla och slipa, kanske tvätta innan...jag är lite latsmiley-wink.gif\!

Alltså kan jag köra med det epoxit jag nämde tidigare utan att slipa ngt innan? Fattar inte det där med spiken riktigt! smiley-tongue-out.gif\ Varför? Och hur blir det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spik och spik. Det beror på om du skruvar i dubbelskrov dvs om du har två glasfiberlager med någon form av distansmaterial mellan, dvs, trä, plastceller, eller divinycell.

Är du megamatcho så tar du ut lite av fyllnadsmateralet med spiken innan du fyller på med epoxy.

Samm sak här, ska du dra fast för atlantsegling eller bara till vardags.

Att köra direkt med lite epoxy i hålet borde räcka för normalsvensson..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast Janne111, när du ändå håller på - håll med om att det är bättre att göra jobbet ordentligt? För hur kul är det om du drar upp hela epoxyproppen med skruven till pullpiten genom hålet i däcket bara för att man inte riktigt orkade ta bort distansmaterialet...?

Jag har f ö hela tiden utgått från att du har ett däck i sandwich, det är nämligen väldigt få båtar som inte har det. För att förklara enkelt vad ett sandwichmaterial är, tänk.. tja... glassen GB Sandwich! Kexen är de två glasfiberlaminatytorna, glassen är distansmaterialet som oftast består av plastskum eller balsaträ. Det du vill ha är en plugg av homogent material mellan kexen eftersom glassen dåligt kan ta upp punktbelastninga och inte går att skruva i. Den pluggen består av epoxy som du blandar till en tjocklek ungefär som kolasås. För att den härdade pluggen med kolasås inte skall kunna gå genom det övre kexet är det bra om pluggen är större än hålet, därför vill man ta bort så mycket glass man kan kring hålet.

Förstår du nu hur jag menar?

...shit, måste gå till kiosken nu, jag blev ju tvärsugen på glass! ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, det ljusnar.

Jag tror jag hajar. Liknelsen med sandwichglassen var riktigt bra.

Bara en fråga kvar:

Behöver man blanda i något fyllnadsmatrial i epoxyn? Finns det färdigblandade produkter som lämpar sig bra för en sådan här reparation?

Epoxy filler?

Tjipp och hajk och mange tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Egentligen skall du blanda i fyllnadsmedel, men jag har även gjort så att jag fyllt i oförtjockad epoxy tills hålet nästan är fullt och sedan stoppat i skruvarna. Sedan sjunker epoxyn undan in i sandwichen så någon halvtimme senare är det bra att fylla på lite till kring skruven och lite senate kanske ytterligare lite till. Det är då ganska bra om du har gjort hålet i övre laminatskiktet ett par-tre millimeter större än skruven så du bara kan fylla på lite bredvid. Ett bra verktyg till det är en doseringsspruta som finns på Apoteket för några kronor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...