Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
anders76

Luktar lite bränt.

Rekommendera Poster

Tjena

När jag drar fullt så luktar det lite bränt från motor utrymmet. Motorn går inte varmt, stiften ser bra ut, inget läkage, ingen rök, ny å fin olja i både motor å drev. Och motorn går fint som snus. Men denna luckt. Vågar ju inte gasa :(

Ligger jag en 1000 varv under max så kommer ingen lukt jag kan känna ialf. Mycke skumt. Några tips om vart jag skall titta?

Motorn är en aq130 med vp 200 drev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan va så att motorn läcker olja obetydligt,så det kommer nån droppe på avgasröret eller kyllimpan,så hade jag på en bil förut

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo kan ju vara det. Men skumt att det bara kommer under full gas. Ser ju ingen rök om jag kör fullt med motorluckan öppen. Lukten påminner mera om bränd plast/friktion lukt. Hade kunna felsöka lätt om detta hände även under tomgång. Ja det kanske bara e å köra å se vad som händer.

kanske dags att installera en v6a i båten istället ;)

Tack för svaren hitills :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !!

Du skrev att Du inte fick lukt när

Du körde fullt och hade luckan öppen?

Har Du ventilation i motorutrymmet?

Mvh Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt blir varmare med mera gas... Kolla så inget ligger för nära varmare motordelar (kablar osv)

Kan vara rengöringsmedel/konserveringsmedel/spill/läckage som ger sig till känna, tänk på hur ett el-element kan bete sig efter lång vila! Men kolla också att du har tillräcklig ventilation osv...

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren.

När jag kör med lukan öppen i fullgas så ser jag ingen rök, men känner svag lukt. När jag stannar så kommer luckten smygande starkare. Kör jag med motorluckan stängd å kör fullt så kommer lukten snabbare. Men jag ser ingen rök.

Motor utrymmet är ventilerat med 4 st ventiler.

Mycke märkligt då det räcker att köra en 1000 varv under max för att hindra denna lukt att komma ? Väldigt svårt för er att svara på förstår jag. Ska kolla nu i helgen om det ligger några kablar emot nånstans. TÄnkte om det kunde vara generator remmen som slirar vid högt varv? Den låter ju lite på lägre varv.

mvh

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får samma på min OMC 5,8 ibland, bränd gummilukt under starkt gaspådrag. Jag undrar om det skulle kunna vara ryckutjämnaren som sitter mellan motor och drev?

// Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mår lagret i struten? Tillräckligt med fett? På båda sidor om lagret sitter plastpackningar.  Hög friktion plast=skum lukt?

Lycka till! 

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...