Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
zumpen

Tips på kompressor kylbox

Rekommendera Poster

hej ska skaffa en kompressor kylbox till båten och jag har kollat runt lite men tänkte höra om tips från er som redan har en först. jag ska ha en liten som inte är större en ett sånt där strömslukande monster helst.. har nämligen gjort plats för en sån redan.

Tips på tillverkare, modeller och vart man får tag i dom så blir jag glad =)

Mvh/Nicklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Jag köpte precis samma modell förra året, den är kanon. Visst kostar den en slant, men det har man igen på den högre komfort och kapaciteten den har. Jag köpte även det thermotäcke som finns som tillbehör för att minimera effektförlusten som blir med en högre yttertemperatur.

/wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hehe då blir det nog en sån, satt o läste om den igår innan jag skrev detta inlägg så det var kul.. =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Iofs så kanske di redan har bestämt dig men jag vill ändå tipsa på att Hjertmans just nu har rea på Thermo produkters stora kompressor box.

Jag köpte själv en sån i förrgår och är hitills väldigt nöjd med den.

Jag vet inte exakta måtten tyvärr, och tyvärr är det inte den som finns på hjertmans hemsida. Men för 3 990 kr. får du en snål och relativt tyst box med plats för stående pet-flaskor. kan inte bli bättre.

/B

Ps. kan tillägga att den är klar för både 12 och 220 V. körning, t.o.m. lampa i boxen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

börjar faktiskt gå i planer att köpa ett kylaggregat och bygga kyl av ett av mina förvarings skåp, funderar på vilket isolerings matrial man ska andvända.. hjärtmans hade ju ett agg för 4000:- hmm detta känns som en bra ide och snyggt se bild så fattar ni =)

post-9385-1394234687,4539_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror ju på vad dina behov är och om du alltid är i båten.

Boxen funkar ju kanon i bilbagaget på bilsemestern, på hotellrummet.

Som extra frys/kyl hemma innan släktmiddan då kylen är knöfull.

Ta med ölen i till midsommarfesten hos polaren så man inte behöver vålda sig in i hans redan överfulla kylskåp med sina 6-pack. 21.gif\

OSV.. osv

Men visst är det bra med fast också om man bor ofta och länge i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är enbart för bruk i båten.. till bilen har jag redan en strömslukare..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då kan du ju bygga fast box då det utnyttjar utrymmet bättre...

Men, jag slängde ut strömslukarboxen ur bilen och kör Waecon där med, fan så mycket bättre termoelemnt-peltieer skiten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag vart i båten och tagit mått, den går perfekt ner i ett stuvutrymme om dom måtten på hemsidan stämmer, undrar därför om du har möjlighet att bekräfta dom måtten innan jag dundrar iväg till göteborg och köper en sådan, och en fråga ang placering av sånna här boxar, måste det vara god ventilation eller gör det något om det är ett ganska tillslutet utrymme den står i?? och dessutom ligger tanken i samma utrymme.. jag tänkte skärma av mot tanken men ska det vara några problem att den är i närheten tro? alstrar dom mycket värme dessa boxar??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej de ger inte så mycket värme. Men du ska inte stänga in den i alla fall, för om det blir lite varmare i det lilla slutna utrymmet så kommer kompressorn att gå mycket mer och batteriet tar slut onödigt fort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä jag misstänkte den men min solpanel laddar över 4 ampere så det ska nog gå en då.. men jag ska fixa någon smidig ventilation iallafall =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...