Micke9000 16 Postad 14 Juni , 2006 Hej, Satt och pratade med en kompis ikväll som är instresserad av en Albin 21. Original sitter det väl en liten bensinmotor i den med en marchfart på ca 5,5 knop. Hur mycket kan man troligtvis höja marchfarten med en MD3B dielse på 36Hkr? Någon som har erfarenhet eller en liten gissning? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 14 Juni , 2006 Ren gissning!! Har en Albin O22 själv marchfart 6,2 knop,har du en snipa på 8 meter så ökar du m-ferten till 8 knop. Kom ihåg,det var en ren gissning Hade Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Juni , 2006 Motorbåten Albin 21 borde vara 6,3 m lång. Gissar att den är 6,0 m i vattenlijen. Teoretiskt sett bör den ha en Maxfart på 6,0 - 6,2 knop oavsett hur stor motor du instalerar. (?) tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 14 Juni , 2006 Ok, Jag vet att detta gäller snipor. Frågan är om Albin är en renordlad snipa, den har ju inte lika rund bak plus inte samma skålning på skrovet som en snipa? Jag har hört att Albin 25:an kan toppa 12 knop någonting med större motor. Kan det vara så att dessa två har ungefär samma skrov fast albin 21 skrovet är ju kortare? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Juni , 2006 Nej - Albin 21 är ingen snipa Det där med snipor tycks många ha fått om bakfoten. Snipor är ju en båttyp som enkelt uttryckt är spetsig i både för och akter. Formel ; roten ur längden på vattenlinjen x en konstant som ligger på ungefär 2,5 gäller deplacemetbåtar, antingen det är snipor eller jullar eller kostrar eller andra långkölade segelbåtar eller fenkölade segelbåtar eller motorbåtar typ Albin 21/ 25, Tresfjord, Nibus, eller vad katten dom nu kan heta. Altså deplacementsbåtar. Jag tror knapast att en Albin 21 kan komma upp i planing om man sätter i en allt för stark motor kommer den med all sannolikhet att gräva ned aktern om man drar på, men fortare går det inte. Man kan kanske sätta på trimplan eller bygga ut en anksjärt som förlänger vattenlinjen, men vad spelar det för roll om den gör 6 eller 7 knop. Seglare med koster som har en maxhastighet runt 6 knop. Om man trivs på sjön kommer man lång även om man bara färdas 3/4 knop. Det gäller bara att va på havet många timmar och det är väl det vi längtar efter hela vintern? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 14 Juni , 2006 Jaa,men tyngden spelar också en roll. Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Juni , 2006 Det kan det väl knapast göra på den teoretiska maxhastigheten !? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 15 Juni , 2006 Hej, Härliga uträkningar :-) Troligtvis som ni säger, så kommer den inte att gå fortare än runt 6 knop. Hur kan det komma sig att 25:an klarar av att gå fortare? Helt annat skorv kanske? (Lite snabbare för att den är längre, men runt 11-12knop?) Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 15 Juni , 2006 Har en Albin 25 DL med 46hk dieselmotor. Ekonomikörning 2800 varv ger 8 knop, marchfart 3200 varv ger 10 knop, kan toppa med 12 knop kort stund om behov skulle finnas. Dock dubblar jag nästan bränsleförbrukningen om jag går upp från 2800 varv till 3200 varv och vinner bara 2 knop så varför stressa.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Juni , 2006 Talade med en arbetskompis som tidigare haft en Albin 25 i många år. Han hade en diesel på 36 Hk. Han hade för sig att toppfarten låg på ca 10 knop. Enligt formel ovan borde maxhastigheten ligga på ca 7 knop. När jag läste ditt inlägg och hörde vad kompisen sa kom det för mig att det finns något som man kallar halvplanade båtar. Sökte på Google och fick fram en hel del intresant bl.a detta http://www.finnboat.fi/se/se_4_2_1.html ett utdrag ang. halvplanande; Halvplanande båtar är steget snabbare än deplacementbåtarna. Med dem kommer man upp till en marschfart på 14-16 knop och toppfarten ligger i trakten av 20 knop, beroende på motoreffekt. De halvplanande båtarna har en skrovform, där bottnen baktill är jämn och mera bärande än på deplacementbåtarna. Albin 21/25 kan ju va ett steg åt det hållet och då är det inte omöjligt att Albin 21 med en 36 Hk motor kan komma upp till 8 - 10 knop, men med ökad bränsleförbrukning. Men som de gammla Grekerna sa; Att segla är nödvändigt - åtminstone för vissa. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 18 Juni , 2006 Varför en sådan klump som MD3 ? Hissa i den en Golfdiesel från 55 hk och något högre med turbo en bra skädda. Ettrig billiga delar och 4 cyl. och en vikt på runt 110 kg. Höll på att glömma. Oljefiltret sitter olika på VW motorer om du kollar så välj rätt (utrymmet). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 20 Juni , 2006 Nej inte så,tänkte närmast på fördelningen vid ev. motorbyte. Glad midsommar på er Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Juni , 2006 Hej OrvenJag är ganska okunning när det gäller motorer. Du skriver om att sätta i en Golfdiesel: Vad måste man göra för att konvertera en sån till båtmotor. Backslag? Kylning? Vad mer? Kostnader? När min gamla MD2;a lägger av funderar jag på att sätta in en elmotor i min segelbåt. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Albin_21 0 Postad 23 Juni , 2006 Hej Micke! Ska vi ta oss in på tråden igen då? Jag åker själv en Albin 21:a med O22:an kvar, tycker livet är underbart i 5-6 knop och det trivsamma dunket från motorn. Jag bifogar ett stycke från Omvärdeingen i VI BÅTÄGARE Nr 3-2000 som kan bringa lite ljus över Albins fartresurser. Motorn är en Albin O-22, en 2-cyl, 4-taktare med sidoventiler på 12 hk. Vikt 107 kg. Den gav när den var ny 6,5-6,7 knop. För att råda bot på den skrala toppfarten installerades en Volvo Penta diesel på 35 hk, D3B, på några båtar. Då modifierades bottenformen något och det fasta trimplanet (som alltså inte är en badbrygga) togs bort. Det blev 11 knop. På en båt – tillverkningsnummer okänd – satte varvet in en Volvo Penta Aq på 115 hk på drev. Den gick inte att köras på fullvarv. På halv effekt mättes 12 knop. Att 0-22:an förblev standardmotor visar att skrovet är byggt för att gå 5 knop. Då är det lugnt och tyst ombord. Vattnet porlar i stäven. Man fattar att båtlivets mening ombord på Albin 21:an är själva färden. Källa: Vi Båtägare 3-2000. Omvärderingen beställde jag från tidningen när jag var i valet och kvalet om båtar, den beskriver bra livet på en Albin. MVH Janne. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser