Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Per-PC

Renovera eller köpa ny prop?

Rekommendera Poster

Som sagt... Skall man lämna in den gamla för renovering, eller köpa ny? Isåfall, vart på västkusten (Göteborg) lämnar man in lämpligast, och var hittar man propeller till bra pris?

(Sitter på 280-drev, har ej mätt proppen än, så dimensionen vet jag inte.

Frågan aktualiserades för mig efter helgens bravader där jag i min ivrighet stiftade bekantskap med, enligt tidigare inlagor till forumet, en dybank som på ett effektivt sätt fläkte upp propellern längst ut på bladen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en ny under tiden du funderar, det är aldrig fel att ha 2.

Det brukar det gå åt på en sommar ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en ny propeller, 8.gif\ (följde med båten när jag köpte den) -Som jag nu ska sätta på... Frågan är vad jag ska göra med den gamla...

* Renovera

eller

*Slänga och köpa ny

Förstår att det är svårt att ge svar på frågan här, eftersom jag inte har bild eller så på den skadade propellern... -Frågan är vart man ska vända sig för omdöme och prisuppgift på renovering, samt var man hittar bra priser i allmännhet på en ny.

M v h

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se riwall.se. Jag lagade en sliten rackare jag fick med som extra till min båt. Blev kanonbra, kostade 500 kr (beroende på skada).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Är det bara någon cm på bladen som fattas så är det inget problem att svetsa på, du svetsar med en bit koppar plåt som du spänner mot den hela delen av bladet så du på en gång får rätt skålning, sen om du vill vara noga riktar du i svarv,  låter du någon annan göra jobbet kostar det några hundringar på närmsta svetsfirma som har en tig svets, det kan ju vara värt att ha en extra propeller liggande när du nästa gång är ute och muddrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lämna in den på Propellerservice på Ringön i Göteborg. Kostar ca en 500:- för en aluminiumpropp.

Tyvärr får du nog räkna med att det dröjer innan du får tillbaka den. Jag lämnade in min i början på mars och fick den i slutet på maj. Och då sa de att de jobben som lämnas nu ligger för leverans i SEPTEMBER!

Snacka om säsongsbunden branch! (Varför är alla lika korkade som jag, varför lämnar man inte in den på hösten i samband med upptagning?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för tipsen!

Någon som har fler länkar eller tips på firmor som gör sånthär, så posta dom, man kanske kan be någon moderator att lägga upp en liten länksida sen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fixa det för 250 kronor balancerad och klart men då måste du skika propellorn till Torsås.

Herman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mkt intressant!!! Hör av mig!

M v h

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har en propeller liggande till ett 280 drev 14*19

proppelern är i stort sett ny 1000 kr fracktat och klart hem till dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ps.diameter och stignig står inpräntat i propellern

kan va lite svårt att se, men.... mot mitten på baksidan typ. ds

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, ja det var HELT omöjligt att se på den jag plockade loss nu. På den jag satte dit stod det 14X17 - vad det nu betyder :) - den infon hittar jag lätt om jag letar litegrann.... Båten gick lite långsammare upp både i planing och vad gäller topphastighet - kändes det som (Hastigheten vet jag, planingen var bara känsla). Sticker till prop.service o frågar ang den gamla, de e nog enklast... -ska ju ändå renoveras....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...