mellanbleka 0 Postad 14 Juni , 2006 vet någon hur länge man vågar ha en bilradio på innan startströmmen tar slut på ett 75 amp batteri Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 501 Postad 14 Juni , 2006 Hur långt är ett snöre? Skämt åsido, inte lätt att veta då det beror på hur stor (=tung att dra igång) motor du har, hur fräscht batteriet är och hur mycket bilradion drar. Det sista är säkert det minst betydelsefulla medan batteriets kondition är det viktigaste. Tror jag. Med fräsch batteri säkert en 10-15 timmar med en mindre stereo. Men detta är en grov gissning då jag inte hittar uppgifter om förbrukningen i min brux. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iron_eagel2 0 Postad 14 Juni , 2006 Enklaste sättet är att lägga en zenerdiod som klipper radion vid ca 11 V då har du ström över så att det ska räcka till om inte motorn är trögstartad. Om bateriet är nytt så har du en teortisk efekt på 900 W 12 V*75 A = 900 W om radion tar 20 W så har du en teortisk drifttid på 22,5 timmar900/20 men då fins det inget kvar till starten. MVH Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Juni , 2006 Det beror på hur mycket ström bilradion drar. Nya apparater lär dra mycket mer ström än gamla. Ett batteri bör man inte dra ur till mer än ca hälften. Du har alltså tillgång till ca 40 AH om batteriet är fulladdat och i fullgod kondition. Det går att sätta ett underspänningsskydd, tex Battery Brain som ser till att bryta strömmen innan batteriet blir helt urladdat och att det finns ström kvar att starta motorn. http://www.batteknik.se/ tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stefan077 1 Postad 15 Juni , 2006 Hej! Min mellanbleka gick att starta genom att sätta fart på svänghjulet med handkraft om batteriet började bli lite trött. Det fanns en vev med också för nödfall. Det är i och för sig inte svar på din fråga.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 Juni , 2006 Whoops, håller inte med om beräkningarna här! Ett 75 Ah batteri är inte 900W !!! Ett batteri på 75 Ah (Amperetimmar) klarar teoretiskt: 1 Ampere i 75 timmar eller 7,5 Ampere i 10 timmar Vid strömmar över en tiondel av kapaciteten, 75Ah / 10 = 7,5 A så kroknar det fortare. Så det lär inte klara 75 A i en timme. Men det är principen. Om din radio tar 20 W så drar den ca 20 W / 12 V = 1,6 A Vad drar din radio? Borde stå i bruxanvisningen. Annars kan man gissa beroende på vilken högtalareffekt den har. En rejäl dundersak på 2 x 20 W kan ge 40 W ut effekt, p g a internförluster lär den lär dra det dubbla på batteriet, säg 80W / 12 V = 6,7 A Kör du mycket elutrustning så är ett extra batteri plus Skyllermarks berömda relä en bra investering. Då kan man köra slut på extrabatteriet bäst man orkar och kan garanterat starta ändå. En burk som stänger av radion när spänningen går under t ex 11 V kan vara en bra ide, men är lite nervösare lösning. Det är inte 100% garanterat att 11 V räcker för att komma igång i alla lägen. Annars skulle jag inte vara rädd att ha radion på i ett par timmar i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iron_eagel2 0 Postad 15 Juni , 2006 Nu är det så att P=UxI ohms lag P= efekt = W U = spänning=V I= ström= A Ta 12 Vx75A så kan det bara bli 900 hur du kommer fram till något annat kan jag inte begripa,jag skrev teoretiskt ingenting annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 0 Postad 15 Juni , 2006 Ohms lag lyder inte som P=U*I ! Ohms lag ser ut som följande: I=U/R Batteriets kapacitet benämns i Amperetimmar, Ah, dvs i hur många timmar man teoretiskt kan dra ur en Ampere. Om man multiplicerar märkspänningen med kapaciteten så borde man få energiinehållet i Wattimmar, Wh, när batteriet är fulladdat. Ett batteri med kapaciteten 75Ah har ingalunda en maxström på 75A. Om man kortsluter ett fulladdat bilbatteri kommer det att leverera en ström som vida överstiger 75A, fast inte så länge (förutsatt att det man kortsluter med inte smälter av). I=U/R och då R=0 vid en kortis så blir det en hel hög med ström. /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rickardp 2 Postad 15 Juni , 2006 Det står rätt på en del ställen. Man bör inte ladda ur ett batteri mer än till hälften av sin kapacitet Runt 6 timmar borde en ensam radio kunna gå på ditt batteri, om det sen räcker för att starta är väl tveksamt. När man räknar på batterier där man tar ur lite högre strömmar måste man också ta hänsyn till den inre resistansen i batteriet, när man tex tar ut en konstant hög ström ur ett bilbatteri så blir det riktigt varm pga just den inre resistansen, detta gör att man bränner bort en del effekt inne i batteriet istället för att spela musik. Det är vad man kom ihåg från fysiklektionerna, där min lärare sprängde ett blybatteri och klarade synen just för att han hade glasögon, om det sen var för skammens skull han blev grisrosa i ansiktet eller syran, det vet inte jag . Sensmoral: Det är för djävligt att man måste veta vad man gör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 16 Juni , 2006 Hmmm... Skulle gissa så här: Du kan som många skrivit dra ur ett batteri med ungefär hälften av de 75 Ah som finns i det. Om vi utgår från att batteriet är fulladdat, helt nytt och fullt friskt kan du alltså ta ur c:a 37 Ah ur det. En bilradio drar mellan 4-6 A i normalfallet, det finns säkert bårde snålare och strömtörstigare (kan man verkligen säga så?). Du kan då ha radion på i ungefär 6-9 timmar inna batteriet är tömt. I teorin alltså, i praktiken skulle jag inte poppa längre än en fotbollsmatch innan jag laddade batteriet om det inte går att starta motorn manuellt med muskelkraft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 16 Juni , 2006 Du har rätt, var nog trött när jag skrev mitt inlägg! Naturligtvis kan man räkna på batteriets energiinnehåll i Wh watt-timmar lika gärna som ströminnehäll i Ah Amperetimmar! Dvs en radio som drar 20W på ett 75 Ah batteri. 1) Energi i batteriet, 12 V * 75 Ah = 900 Wh Radio drar 20 W, tid till tomt batteri 900 Wh/20 W = 45 timmar eller 2) Ström i batteriet 75 Ah Radio drar 20 W / 12 V = 1.67 A tid till tomt batteri 75 Ah / 1,67 A = 45 timmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mtunberg 0 Postad 16 Juni , 2006 en bilradio drar mellan 0,5 - 1 Ampere i tomgång, åtminstone panasonic, så fort du spelar lite högre börjar också strömförbrukningen att öka, du får la koppla in den på ett batteri och låta den spela tills det tar slut så får du ju nått att gå efter. Jag har lagat ett antal bilstereos i mitt arbete så jag vet med säkerhet att normal tomgång ligger inom dessa värden.... men sen kanske man vill höra musiken med och då sticker det upp en del, men sällan över 5-6 ampere, då blir det bra högt. Koppla en amperemätare i serie på matningen så får du svart på vitt....ha de gott!mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 16 Juni , 2006 Enligt Panasonics hemsida drar deras apparater strax under 2,5 A. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joerg 0 Postad 20 Juni , 2006 Noen svarer ha vært ganske bra allerede, men ikke tydelig nok for å svare på spørsmålet. Så prøver jeg en sammenfattning, hvis jeg får lov. --------------------------------- Først og fremst må du finne ut hvor mange Watt starteren din trekker. Så er det også avhengig av type batteri som du har på båten din. Ved spørs om type batteri dreier det seg om forskjellen mellom vanlig og høystrømbatteri. Forskjellen er hvor mye kaltstartstrøm batteriet kan gi. Men utgår man fra både en gjennomsnittlig (bly/syre) startbatteri og mellomstort motor, så kan antas at en hvilespenning av ca. 11,8 til 12,0 Volt holder for å starte en motor som er o.k. (lettstartene) En batteri gjelder som utladet med 50% når hvilespenningen ligger ved ca. 11,0 til 11,6 Volt. Grensen for å skade batteriet ligger ved 10,8 Volt. Obs: Her blir batteriet skadet alvorlig allerede. Så er det best hvis man husker 11,6 Volt slik at ikke går noe galt. Til å nær 50% / 11,6 Volt har du altså (75Ah delt med to) 37,5Ah som du kan bruke i teorien. Men skal du starte motoren også så skal du jo har 12Volt, fordi du går på sikkerhet. Det betyr at du ikke bruker 50%, men ca. 25% som kan være brukelig for sikkerts skyld. Så deler vi 37,5 igjen med to = 18,75Ah som du har til rådighet. Nå må bare finnes ut hvor mye Ampere radioen din trekker og deles 18,75A med denne verdien. Utgår vi nå fra en radio som trekker gjennomsnittlig 1,5A så blir resultatet (18,75 delt med 1,5) = 12,5 timer. Håper at alle er enig og fornøyt Jørg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser