martinhogstrom 0 Postad 14 Juni , 2006 Jag har en Yanmar 12 hp med Martec sötvattenkylning. I helgen gick den varm och det svämmade över från expansionskärlet. Elmotorn går men det pumpar inte ut i slatterröret i toppen av expansionskärlet. Är det luft i systemet och hur kan man i sådant fall få bort det eller kan det vara något annat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twix 0 Postad 14 Juni , 2006 Kan pumpen vara trasig? Även fast den låter kan ju hjulet ha lossnat från axeln eller nått. Jag skulle montera bort den och kolla så att den verkligen pumpar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martinhogstrom 0 Postad 15 Juni , 2006 Tack för det! Ägnade gårdagens kväll åt att koppla loss pumpen och köra den mot batteri nedstoppad i balja. Verkar som det är något vajsning med pumpen då den bara suger om jag i stort sett doppar den helt men inte bara då sugröret är nedstoppat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arosa 1 Postad 15 Juni , 2006 Pumpen är troligen inte av självsugande typ utan måste ha en viss nivå i exp-kärlet för att pumpa runt.... att det svämmar över i exp-kärlet låter inte bra.. antingen gick motorn så varm det började koka och därför svämmade över, orsak kan ju vara flera, stopp i sjövattenintaget, impellern trasig... luft i systemet brukar ju mest vara ett problem när man ska fylla upp det.. eller också är det läckage i värmeväxlaren så att sjö-vatten kommer in i systemet. Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martinhogstrom 0 Postad 15 Juni , 2006 Helt rätt. Pumpen var inte självsugande - glad amatör när det gäller sådant. Sötvattenkylningen fungerar bra då det pumpar fint i aktern men det med värmeväxlaren var en ny infallsvinkel. Jag får kolla vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 15 Juni , 2006 Att rensa kanalerna i växlaren borde man göra varje år.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
searover 0 Postad 16 Juni , 2006 Du måste skilja på primär o sekundärsida. Kommer det vatten ur avgasröret fungerar troligen sekundärsidan(sjövatten). Pumpen på värmeväxlare skall inte suga, är en ren cirkulationspump. Det första du skall kolla är att termostaten öppnar. Det andra är att luftningen på expansionskärlet ej är igensatt, måste vara fritt blås. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martinhogstrom 0 Postad 16 Juni , 2006 Tack för alla goda tips. Jag har lite att pyssla med nu! Termostaten står på tur! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
delta160 2 Postad 22 Juni , 2006 HejJag har trasslat i flera år med min sötvattenlkylning,nu äntligen fungerar det klockrent.1) elpumpen skall sitta på lägsta möjliga punkt.2) slangen från elpumpen skall inte ha någon upp/ner böjFinns det en luftficka i system som hindrar avluftning från pumpen såfår du inte igång cirkulationen. dessa pumpar har noll förmåga att suga torrt. Möjligen kan polariten på elen vara fel, det funkar i regel trots det.men med reducerade effekt. /HW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martinhogstrom 0 Postad 25 Juni , 2006 Tack för alla värdefulla tips. Jag har lärt mig mycket kring min motor nu. Efter mycket skruvande och test av cirkulationspump, luftning, termostattest så bytte jag slutligen impellern. Detta trots att det verkade spruta bra i aktern. NU hände det saker och helt plötsligt verkar allt fungera. Emellertid förstår jag inte riktigt hur detta kunde påverka Martecsystemet. Problemet verkar i alla fall nu vara löst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser