bar190 0 Postad 14 Juni , 2006 Hej! Har några funderingar att dryfta... 1. Funderar på att öka farten några snäpp, i båten som väger c.a 1300kg sitter en helt original Mercruiser 5,7 från 1988 på 260kh. Ett antal hk till skulle inte skada, jag undrar nu om det finns någon erfarenhet här på forumet om vanliga/vettiga åtgärder. Kompet är fint på alla cylindrar och den går nog ungefär som den ska, håller i dagarna på att montera silent choice så vi får se om jag vinner någon knop på toppen, men jag antar att det är marginellt. Stålpropp har jag redan. Till vintern är jag inte främmande för att plocka isär motorn, gör jag det så är det nog lika bra att göra det rätt från början dvs, passa på och byta lager och tätningar mm. Funderar på vad som är den mest prisvärda effekthöjningen, insug/förgasare, vassare kam? det finns ju en del kompressorlösningar till Cheva 350 som borde passa... Ja ni förstår vad det handlar om, alla tips välkomna... 2. Kan man byta underhuset från alpha one till SS-drev för att minska vattenmotståndet? (Förmodligen ännu en okunnig fråga..) 3. Detta med bensinen... jag har kört med vanlig 95-oktanig oblyad utan att märka några problem, är detta helt rätt eller behövs blyersättning egentligen? 98-oktan tror jag inte mycket på med nuvarande kompressionsförhållande och frånvaro av spikning. Well? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Biffen 0 Postad 15 Juni , 2006 Tjena, det finns ju rätt mycket att göra med en small block innan man behöver ge sig in på kompressorer med allt det innebär. Byta till ett high-rise insug från en VP 271 skall ge 10 hk till. Penta hade ju även sin AQ 311, small block på ca 300 hk. Andra toppar ger mer effekt, portade toppar och insug med bättre flöde ger lite till. Sedan kan du kanske stoppa i andra kolvar som ger högre komp samt byta kam, gärna till en med rullyftare för att minska den inre friktionen. Rullvippor minskar friktionen ännu mer. Det finns en bra bok i ämnet: Small-Block Chevy Marine Performance: Engine Modifications for Maximum Boating Performance Author: Dennis Moore Format: Paperback, 213 pages Publication Date: January 2000 Publisher: Hp Books Dimensions:11H x 8.75W x 0.5D; 1.35 lbs. ISBN: 1557883173 List Price: $18.95 Vad gäller SS-drevet så är överhuset 50 mm kortare vilket ger dig ett högre läge på propellern. Underhuset i sin tur har ju noskon och låg vattenpickup som original. Har ett till salu om du är sugen. Lycka till! /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bar190 0 Postad 15 Juni , 2006 Hej Fredrik, fina tips! Den boken ska jag köpa, verkar ju mitt i prick. Tanken är ju att planera under sommaren och köra detta som vinterprojekt. Lite svårt att hitta info om SS-drevet tycker jag, vet du om det är direkt utbytbart mot Alpha One Gen-1? Ska man mäta var man har vattenlinjen för att bedöma om 5-cm kortare passar tro? Tanken är ju förståss minskat motstånd, men kommer propellern för högt så blir det knappast bra. Slutligen, har du någon praktisk erfarenhet av vad byte till SS-drev kan ge i knop? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Biffen 0 Postad 16 Juni , 2006 SS-drevet passar på Gen 1 bälghus, kolla www.dougrussell.com där finns sprängskisser mm. Lite hissning kan ge problem med greppet innan planing sedan ger det mindre vattenmotstånd, ytskärande propellrar är ju standard på racebåtar. Hastigheten vågar jag inte uttala mig om men ju fortare det går desto bättre att minimera motståndet i vattnet- SS-drevet har mycket större sidoarea och ger bättre grepp i girarna än det gamla Alpha one-drevet. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser