Dannes 0 Postad 14 Juni , 2006 Jag ska för första gången i mitt liv köpa båt med en bensinare (Mercruiser 5,7 L) med Alpha one drev från -96. För övrigt så har motorn gått 250 timmar, förvarats innomhus på vintrarna, och ser hel och fräscht ut. Den startar på en gång och låter bra när man lägger i backen resp. drivning framåt. Någon som har några tips om vad man bör ge akt på eller titta på lite x-tra? Danne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Weekender23 2 Postad 14 Juni , 2006 Tjena! Du kan ju lyfta på oljelocket och kolla så att det inte är någon fukt i oljan. Det kan du se om gummipackningen har en ljusgrå Gegga på sig. Det kan då vara ett tecken på att det finns fukt i motorn. Eller om det finns gammal och torkad hård olja där, Kan vara ett tecken på bristfälliga oljebyten. Annars är det nog bara att tuta och köra. Kör själv 5.7 trevlig motor med mycket vrid. Har dock den äldre motorn från -86. MVh/ Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bar190 0 Postad 14 Juni , 2006 Hej! Först och främst vill jag säga att det är ju en bra kombination motor/drev som brukar hålla läänge! Det finns även gott om delar att köpa. Det man brukar kolla är förståss även i vilket skick limporna är. De rostar invändigt (Spelar ingen roll hur de ser ut på utsidan) och behöver bytas efter ett antal år. Är de aldrig bytta så får du nog räkna med att det börjar närma sig. Intresant är ju även om det är sjö- eller färskvattenkylning, det senare ger ju mindre korrosion invändigt. Kolla även oljan i drevet (byts varje höst) kolla att det inte finns vatten i denna eller metallspån. Har du möjlighet att göra ett kompressionsprov så får du även en ganska bra koll på hur pass sliten motorn är. Det skadar inte om säljaren kan visa kvitton på oljor och impeller. Jag anser att motorolja, drevolja och impeller ska bytas varje höst, betänk att en marin V8 körs så extremt mycket hårdare än en bilmotor. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 14 Juni , 2006 Håller med. Byt oljan NU så vet du att det är gjort. Kör motorn varm, sug ut oljan ur oljestickans hål . Byt filter både på oljan och bensinen . Detta fixar du lätt även med båten i sjön !!! Vi snackar om 500-700 kr och det är det värt . //Jocke med en 5.7 L och Alphaone -91 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser