Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
SegelBruce

Åskskydd i masttoppen ( Lightning Master)

Rekommendera Poster

Har någon erfarenhet av denna tingest?
www.benns.se/mastrigg/lightning.htm

Har sett en del båtar med denna borste i masttoppen.

Hur gör man vid ketchriggad båt? Behövs två stycken då?

Dvs. en i var mast.

I vilket fall som helst verkar det vara väldigt smidigt, om den nu funkar.

I senaste VARVET från JRSK beskriver s/y Cocktail:s ägare denna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter lite som den där gummistroppen man skulle montera på bilen för att minska åksjuka smiley-tongue-out.gif\

Men det kanske funkar, tron kan försätta berg säger dom ju 1.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser ut som en splurisator.

Undrar bara vart man gör av den elastiska fekansen?

/LC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åsså får man se upp med all elexitet som rinner nerför masten eller ramlar ned från vanten. Kan inte vara bra att trampa runt i det på däck inte...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltå det funkar så här.

Denna tingest neutraliserar all statisk elektricitet som bildas vid åskvädrer i båten.

Det behövs en viss laddning plus eller minus .

Denna tingest utjämnar denna skillnad, så att åskan inte hittar fram.

Åskan skickar sk. känselspröt ut i från molnen innan blixten kommer.

Dessa känselspröt hittar inte fram, eftersom ingen potential skillnad uppstår.

Samma fenomen känner radioamatörer till. En sk. J-pole antenn kortsluter sig själv och det bildas ingen statisk elektricitet som gör att åskan söker sig till antennen.

Det har alltså inget med jordning till vatten eller liknande att göra.

Att man rekomenderar att ändå lägga ut kablar från vant/stag, är nog mer att man vill bära både livrem och hängslen, och det behöver ju inte ta ut effekten av det andra.

Inte helt 100 på dessa resonemang, men det är som jag förstår det.

Rätta mig om jag har fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det låter ju bra.

Själv så använder jag gummistövlar så jag har aldrig några problem med åska. Har fungerat bra i alla år. Men det ska vara Trelleborg med högspänningstillsats. Det är ett motstånd som leder ned strömmen från varje sula till sittbrunnslänsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har heller ingen erfarenhet av denna tingest. Om det är knuten nån slags garanti/föräkring till den, torde den väl vara seriös. (Jämför de rattlås som finns att köpa där tillverkaren betala självrisken om någon knäcker låset.) Anledningen till att den inte är vetenskapligt testad är säkert den att man inte med säkerhet kan förutspå var blixten ska slå ner. Därmed kan man inte göra jämförande studier. Detta behöver ju inte innebära att den inte fungerar. När jag är ute i åska, försöker jag bygga en slags Faradays bur över sittbrunnen. Den blir rätt gles, men jag hoppas ändå den ska fördela strömmen omkring besättningen istället för genom... Har som väl är aldrig fått bekräftat dess funktion smiley-surprised.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Detta är verkligen en bra vits !! HA, HA !

Annars denna teori kan nog stämma:

Teorin bakom ”Lightning Master” är att den statiska elektricitet, som normalt byggs upp i båten under ett åskväder, inte kan bildas. Det innebär att det inte blir någon skillnad i elektrisk spänning mellan moln och båt vilket är förutsättningen för åsknedslag inte finns.

Det är inte vetenskapligt bevisat att denna typ av ”dissipatorer”  fungerar till fullo, men man vet att de medverkar till färre antal blixtnedslag. Lightning Master har använts flera år i USA på radiomaster, höga byggnader etc och medför normalt färre antal blixtnedslag än tidigare.

Monteras i masttoppen och i kombination med grova kablar (av startkabeltyp) som sätts i vant- och staginfästningar.

MEN DESSA KABLAR MÅSTE OCHSÅ FÅ EN JORDNING TILL HAVET !; MEN HUR ?????????????

Har man kölbultar och en utvändig metallköl, så är det inga problem !

Då kan mastfoten jordas ochå i kölbultarna.

Min (anemos) teori är att denna stålborste, eliminerar statisk electricitet som billdas i vissa väderförhållanden ! 

Som radioamatör, har jag gjort vissa forskningar i teorin !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...