Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
stefan730

vart ska man smörja in emellern med

Rekommendera Poster

Hej undra vart man ska smörja in impellern med ska man smörja impellern eller själva platta den ligger i

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen smörjer jag själva huset samt lite på vingarna på impellern så den glider in fint.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man tager vad man haver, i brist på annat har jag använt bregott, normalsaltat, det funkade fint. Annars tror jag man ska passa sig för vanligt fett, det är nog inte så bra för gummit. Vaselin funkar bra om man inte har något smör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Diskmedel vid montering!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sist jag köpte en impeller följde det med en liten kudde med smörjmedel!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Nissed

Nä, glycerin är det!

//Nisse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Silicon fett, fett eller andra oljebaserade produkter (typ vaselin som ar petroleum jelly) ar inte bra att smorja impellern med. De KAN leda till att gummit bryts ner i fortid.

Volvo Penta rekommenderar, och levererar, glycerine nar du koper ny impeller. Glycerine ar ett bra smorjmedel som ocksa ar vattenlosligt och skall inte skada impellern.

Hittar du inte glycerine, ga till apoteket, eller till lokala handlarn av X-rated movies och kop glidmedel (personal lubricant). De ar alla i princip baserade pa glycerine och funkar bra nar impellern skall foras in i sitt hus...

Diskmedel gar ju ocksa bra, men lite osakar hur gummit reagerar pa langre sikt. Kan finns viss risk for uttorkning, men det ar lite som att klyva harstran.

Impellern ar ju gjord for att tala mycket, men olja tillhor knappast skaran...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...