Gå till innehåll
onsdag 02 oktober 2024
Gäst mattias

brytarspetsar + svänghjul archimedes

Rekommendera Poster

Gäst mattias

För att lossa svänghjulet gjorde jag på följande sätt: (gäller archimedes 35hp troligen liknande på andra utombordare) Lossa annordningen med dragsnöret (sitter med tre insexskruvar) därunder sitter centrummuttern för svänghjulet (7/8 eller 22mm hylsa) demontera denna ( ta en fast u-ring nyckel och slå ute i änden på den så vrider sig och svänghjulet står still (eller använd slående mutterdragare)). Nu kommer det svåra svänghjulet sitter troligen som f-n det gjorde mitt. Först gorde jag som jag fick tips om här och bulta fast ett plattjärn i en bult och lagt över vevaxeln och slog med en hammare på järnet men det gick inte hur jag än slog. Så jag gjorde en adapterplatta, 12*12cm i 1cm tjock alu-plåt, med tre hål i triangel för motsvarande hål i svänghjulet ( 48mm CC). I adapterplattan borrade jag sedan fyra hål i kvadrat som passade i avrdagaren för bromstrummor (ihandlad på biltema för några år sedan). Och slutligen ett hål imitten (27mm) för skruven mitt i avdragaren. Sedan var det bara att bulta fast adapterplattan i svänghjulet med tre M8 bult ( så plattans överkant låg kant i kant med vevaxeln) och bulta fast plattan i avdragaren med fyra M8 bult. Sen kom det roliga bara att vrida och när man inte orkar vrida längre ta hammaren och banka på avdragararmen (när man har gett upp och tror att något annat kommer att gå sönder så slår man två slag till och då släpper skiten). Därunder sitter brytarspetsarna och kondingarna ( en till varje cylinder). Om brytarspetsarnas kontaktytor är skrovliga eller har en topp och en dal tyder det på att kondingen till den bytaren är dålig och bör bytas. Man bänder isär brytaren med en mejsel och filar av kontaktytorna så de blir jämna och sedan får man justera dem med ett bladmått (0,4mm brukar vara lagom, bladmåttet ska gå att skjuta mellan med visst motstånd). Sedan om man ska byta koningar är dessa bara att skruva bort och ersätta med likadana som kanske finns på marinan (dock inte här, så jag köpte på mekonomen tre stycken till en ford transit 2,0 1987 som passar efter lite modifiering). Lika bra att byta alla tre när man har det isärplockat. Sedan är det bara att plocka ihop allt i omvänd ordning. Lycka till!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst TG

Du skriver att du: Först gorde jag som jag fick tips om här och bulta fast ett plattjärn i en bult och lagt över vevaxeln och slog med en hammare på järnet men det gick inte hur jag än slog. Satte du plattjärnet i enbart ett bulthål? Man måste gå runt alla tre. På det tredje släpper det - det kan jag garantera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mattias

nej då jag satte som du skrev i ett hål itaget men det släppte inte för det men det var mycket rost emellan axel och svänghjul så det var nog därför det satt så satans hårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...