Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Ringhede

Bensinpris

Rekommendera Poster

det är så man kallar det bara för att höja priset

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aktuellt nu igen och kanske mer än någonsin.Smärtgränsen för att fylla en tank på 335 liter börjar närma sig för de allra flesta. Prisskillnaden på sjömacken och bildito kommer iår att ligga runt 3 kr. Fler kommer att börja tanka med jeepdunkar och därmed ökad brandrisk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som är klok kan få förklara

Om det är oroligheter i vissa länder t.ex. Syrien.

Varför stiger priet då på Norsjöolja? Är man rädd att kriget skall komma dit också?

Om krig bryter ut, liknande när Irak invaderade Kuwait (som leverera olja) så är jag med på att det kan vara hinder för leveranser från Kuwait och länder där omkring.

Om nu priset på bensinen ökar, varför kan inte Svenska staten minska effekten genom att sänka skatten?

Skatten på bensin är ju vad som påstås till för att minska bilåkandet och hitta andra lösningar för att förhindra växhuseffekten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror på att olja handlas som en s k stapelvara på en råvarubörs, precis som guld, koppar, vete m m. På en råvarubörs ska priset på råvaran, teoretiskt iallafall, vara en närmast exakt matchning mellan utbud och efterfrågan i världen. Priset utgår från att utbudet är globalt snarare än lokalt. Blir det oroligheter i ett land som är en större oljeproducent påverkas hela världsmarknadsutbudet - dvs mindre tillgång på olja - och då stiger priset på den olja som finns kvar.

Resonemanget är lite förenklat eftersom utbudet styrs av bl a OPEC-länderna och oljeproducenterna kan komma överens om att producera mer olja för att täcka upp bortfallet. Att sitta på en oljekälla är alltså bokstavligen att sitta på en guldgruva, det är därför det lätt blir regelrätta krig runt kontroll av oljetillgångar. Ju mer olja du producerar, desto mer kan du bestämma.

Efterfrågan kan man styra via bl a skatter men varför skattesystemet ser ut som det gör ger jag mig inte in på..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sänkt skatt på drivmedel är politiskt inkorrekt och kommer sannolikt aldrig att hända. Så det gäller att rösta på rätt parti. Efter att ha följt andra trådar på forumet beträffande singel eller dubbelmontage av motorer så torde prisfaktorn på bränsle vara rätt avgörande. Naturligtvis sett till den egna plånbokens storlek. När den här tråden började kostade soppan 10:-. Om ytterligare 6 år... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra svar.

Alltså blir det krig tjänar man mer på sin vara (de det gäller olja)

Samtidigt får staten in mer pengar om det blir krig någonstans. (ökad momsintäkt)

Då är vapenexport en förberedelse till att få in mer skatt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt crabfish, och om Israel anfaller Iran så får vi bättre sjukvård och skola, ellercrying, hur tänkte jag nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag, i mitten av 70-talet körde moped .. kostade en liter bensin ganska exakt vad en dosa snus kostade ... 

Jag läser min När Var Hur från 1965, och under rubriken hur mycket kostar bensinen? kan jag läsa att, en Svensk industriarbetare tjänade motsvarande 10, 6 liter bensin per timme ... 

.

Har bensin verkligen blivit så värst mycket dyrare än förut? indecision

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej men allt annat.

På 60 talet infördes oms (nuförtiden moms) och låg då på drygt 4%

idag på 25%

Så båten du köper för kanske 500.000 har du betalt 100.000 kr i skatt.

Kul att betala skatt. no

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bensinpriset har gått upp, men inte så mycket som det kan verka. 1951 kostade bensinen ca 8:50 i dagens penningvärde, nu kostar den 15:- kr.

Skatten 1951 var nära 4:- kr i dagens penningvärde, så något under hälften alltså.

Idag är skatten 57 % av priset.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns väl ingen regering som motsäger sig högre priser ! Bara inte löner hänger på!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...