Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Luffarn

Bättre dieselvärmare än eberspächer?

Rekommendera Poster


 
Har haft en eberspächer dieselvärmare D3W för vattenburen värme. Funkade typ fyra år. La av i höstas. Lämna in. Böt glödstift 845 kr. Monterade ånyo. Slaskade nåt förbannat med glykol. en fungerade inte. Demonterade ånyo. Slaskade nåt förbannat med glykol. Lämnade in, den ingjutna eletronikklumpen byttes för 3000 kr. Monterade åny. Slaskade nåt förbannat med glykol.

Värmaren gick igång, rykte som fan, men gick i en kvart, sen var den och är fortfarande stendöd. Full spänning fram, inget felkopplat. Tog bort. Slaskade nåt förbannat med glykol. Reparatören ansåg nog att jag förstört den vilket jag inte gjort. Nu efter ett halvår säger han att han går med på att ur egen ficka betala tillbaka reparationen, Eberspächer lämnar absolut ingen garanti trots att alla värmarens funktioner sitter inne i plastklumpen. Det är lika med styrboxar till bilar säger han, inte en sekunds garanti sen kartongen är öppen.

Vad ska jag göra? Ta lagningspengarna (3800 kr) och lägga till och köpa en ny likadan eller nåt annat? Webasto är mkt bättre säger reperatören. Styrklumpen på ebern sitter typ 2 mm från utrymmet där det brinner lika som i en oljebrännare i en villa. Allt 12 volt är skit är min erfrenhet. Men jag hatar att frysa. Det kanske inte finns något vettigt alternativ heller, då dryga 3 kilowatt som ebern ger räcker mer än väl tom på vintern.

Har sökt info om webasto på nätet, hittade inte ett skit, inga priser inte ens wattantalet på webastos vattenvärmare.

Finns det någon som kan laga en eber med garanti? Reparatören kanske far med friserade halvsanningar?  

post-6890-1394234687,0152_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag håller med att det finns mycket att önska när det gäller kvalitet på elprylar. Det är skrämmande hur man har valt komponenter och kortkvalitet på prylar som ska monteras i sämsta möjliga miljö. Det verkar vara över lag de billigaste standardkomponenter man hittar i marknaden. Gärna väljer man klämda kontakter i.st.f lödda, enlagers kretskort (dvs utan hålplätering), olackade kort, veka ledare, tunga komponenter utan mekanisk förankring bla.bla. bla.
 
När man byter veke i en brännare (Wallastyp) så ska man justera in höjden på känn. Ta isär och justera och montera ihop och testa och när den börjar låta som en mjölkstinn ko så är det bara att börja om. När veken ska justeras så går isoleringsbrickorna sönder och en ny sats som passar illa får inköpas. Värmespiralen har några minuters livslängd och kan lätt göra kontakt med brännargodset vilket resulterar i att reläet pajar.


 
Varje gång ska värmaren plockas ner från ett utrymme där man får vika ihop sig som en fällkniv och plocka ner och sätta upp. Nä - såna  prylar måste göras seriöst och ska bara fungera.
 
Usch dubbelt usch.
 
Vet inte om det är otur att säga att just nu fungerar den eller inte så jag säger inget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lutar nog åt en ny webasto för vattenburet. Jag får igen alla utlägg plus kanonpris. Blir bra med slantar i alla fall. Det får bli vatten och bröd i några månader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att värmaren har tillräckligt stor vattenmängd att jobba mot, då kan den gå längre men inte så ofta för att hålla värmen. Tex en VVB kan vara bra buffert. Värmaren mår mycket bättre då!

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en VVB-burk, men den värms av motorn.

Har ofta tänkt tanken att man borde ha en enda slinga med vatten genom både motorn, beredaren och värmesystemet, i stället för som nu två. Dieselvärmaren och radiatorerna och en rejäl expansionstank går i en slinga för sig. Motorvärmen kan även fås ut i värmesystemet genom en värmeväxlare.

Vore enklare med en slinga som man med en trevägsventil kan leda genom eller förbi radiatorerna/fläktarna. Vill man inte ha värme går vattnet bara runt i motorn VVb-burken och dieselvärmaren.

Så här ska man inte koppla det säger min båtguru Åkerström. Det ska vara åtskilt. Och lyfter man på locket till färskvattenkylningen för att kolla om det finns vatten där då kommer det att rinna över pga den högre placerade expansionstanken. (Vid en-slingesystem)

Men jag skulle ändå tro att det finns en del som har på sättet i sina båtar.

Ska jag koppla dieselvärmaren även till VVB-burken måste jag sätta in en till kopparslinga i burken, annars missar jag varmvattenuppvärmningen jag får från motorn och det vill jag inte. Det blir varmt på bara en kvarts körning. Och går jag för motor kan jag duscha varmt i sittbrunnen i en timme om jag vill eftersom VVB-burken tar vattnet ur havet. Det är också lämpligt, man måste aldrig snåla med vattnet. I skitiga gäathamnar tar jag färskvatten och värmer på spisen till disken.

 

Det jag undrar ändå är om någon kör ett sånt här en-slingesystem, med motorvattnet direktkopplat till radiatorerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...