Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
palmalmros

Utombordare som dör vid gaspådrag

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har precis köpt en fin gammal Polar 17 daycruiser, med en Evinrude 70 hk från 1991 (2-taktare), som tyvärr inte funkar riktigt som den ska.

 

Motorn går bra i neutralläge och på höga varv. Däremot dör den när jag går på neutral och därefter lägger i växel och gasar långsamt, eller när jag går på lågt varv med växel i och därefter gasar långsamt. Enda sättet att gasa utan att motorn dör är att lägga i växel och därefter gasa kraftigt.

 

Om jag klämmer på bensinslangens blåsa efter att motorn dött är den inte fylld, vilket den väl borde vara? Jag har också kört motorn en längre period när jag glömt att skruva bensintankens lock till höger för att släppa in luft i tanken. Och det ska väl inte funka?

 

Bensinslangen är hel, köpte en ny i veckan eftersom jag trodde att det var den som läckte luft.

 

Någon som har ett tips om vad jag kan göra? Blir väldigt tacksam i sådana fall!

 

Hälsningar / Pål

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!

Vi hade liknande problem med våran motor Mercury 80, den ville inte gå på högvarv.Det visade sej att stiften vara väldigt sotiga,efter rengörning av dom gick motorn bra igen.Men det kanske du har kollat?

 

Vi glömde att öppna luftskruven på tanken en gång, det märktes inte förrän vi kom tillbaks till båtplatsen.Då dog motorn på tomgång.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Johnsson 40 beter sig som du beskriver om jag inte öppnar luftningen till tanken.

Har du kollat bränslefilter och dylikt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kanske kan vara trasigt membran till bränslepumpen? eller att locket inte sitter på som det ska, den sitter mer eller minder rätt på slangen...
mvh Micke 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Mercury 2 taktare 4.5 hk från 90-talet gick dåligt på högt varv i söndags och efter ett tag dog den och sen ville den bara gå på lägre varv. Firman jag köpt den begagnad av i höstas har tipsat om att

(i) kolla tändstift

(ii) testa att på högre varv dra ut och in choken, kanske flera gånger, för att rensa i förgasaren om det sitter nån skit där. 

 

Jag har inte hunnit testa ännu men kanske kan det vara nått... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...