Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
pyromanapa

Scalar 23 (eller Scalare?)

Rekommendera Poster

Hej!

Vi är fyra vuxna som bestämt oss för att skaffa segelbåt. Flera av oss har seglat i ungdomen, men alla behöver lära på nytt. Då detta är vår första båt vet vi inte om båtlivet verkligen är något för oss, och har bestämt oss för att lägga max 45000 kr. Om vi blir rejält bitna kan det vara aktuellt att byta upp om ett par år.

Vi har hittat båtar som verkar passa i intervallet 25000-45000. En modell som verkade bra och billig är Scalar 23 (eller om den heter Scalare). Jag hittar tyvärr ingen info alls om den på nätet. Är det kanske någon som har eller har haft en sådan som kan komma med lite tankar?

Vi är som sagt fyra vuxna, och det är nog bra med en sittbrunn som rymmer fyra, fast kanske inte vid slag. Några modeller verkar ha mindre sittbrunnar.

Kom gärna med rekommendationer på en båt som kan passa. Vi har hittills tänkt på Albin Viggen, Birdie 24 (kanske för dyr), Rock 20, Bellona 23, Jaguar 22/Catalina 22, Magnifik Midget.

Tack på förhand!

*h

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ovanlig båt=billig båt. Svårare att sälja när det blir dags vilket det lätt blir när man upptäckt tjusningen. Större snabbare osv.

Lätt att pruta på okänd båt. Se till att ni prutar lika bra som de som kommer att köpa er båt när ni tröttnat. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej *H

Du skriver Om vi blir rejält bitna kan det vara aktuellt att byta upp om ett par år.

Vi människor är ju (som tur är) väldigt olika. Om jag skulle börja segla idag och dessutom tillsammans med tre vuxna personer i någon av de båtana du tar upp, skulle jag nog inte bli biten av segling. Två personer och kanske ett barn, men inte 4 vuxna på några längre turer.

Varför inte titta på en Maxi 77. Där tror jag att platsen ivändigt är betydligt bättre och den har en rejäl sittbrunn. Det finns ju Maxi 77 med inombordsmotor, men då stiger ju priset.

Jag har större delen av mitt seglarliv haft långkölade båtar med innombordsmotor, och man blir väl bortsämd. Jag seglade en Albin Express ett par veckor en sommar, med aktersnurra. Den var ju kul att segla, men aktersnurran var definitivt inget kul att hanskas med när man skulle in och ut ur överfyllda hamnar, hängandes som en akrobat över akterdäcket, när man är van att stå på BB sittbrunsbänk och sköta motorreglaget med högerfoten.

På Maxin sitter nog aktersnurran bättre till då den har sittbrunnen ända ut mot akterspegel.

ha´ t sô pen´ t

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm... förra inlägget blev inte så tydligt... ;)

Jag ska förtydliga: jag vet att fyra vuxna i en så pass liten båt som vi kollar på är ganska trångt. Men tanken är inte att vi ska ge oss ut på längre seglatser, utan mest en, två eller kanske tre dagar i sträck. Dessutom måste vi ju inte vara alla fyra för att segla. Vi är två par och det går ju utmärkt att segla båten på två.

Den stora fördelen med att vara fyra vuxna är att ansvaret för underhåll och ekonomi blir utfördelat. Jag tror också det blir lite lättare att verkligen ta ansvar och få saker gjort när det inte bara är jag och min tjej som ska använda båten.

Dessutom är en större båt en dyrare båt. Både i inköp och underhåll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att det sällan sitter folk nere i ruffen när de andra seglar och har kul. Dessutom ska man ha bra sjöben för att klara att vara ruffsugga. Stor sittbrunn är bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har en scalare, kan tyvärr inte säga ngt om hur den är att segla, har inte fått den i sjön än: )! Men för fyra vuxna verkar den vara i minsta laget... har ju en väldigt liten sittbrunn och bara tre bra kojer... Men den är himla snygg (står på gården och beundrar den varje dag...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Vi hade en Scalare i början av 90 talet.

Det var vår första egna båt och vi var väldigt nöjda med den.

Vi hade båten i Göteborg och seglade över hela västkusten och en och annan sväng till Skagen. -94 var vi två vuxna en två åring och en nyfödd och vi hade inga problem med platsen i fyra veckor. I sittbunnen hade vi en cykelstol till två åringen. Jag som är uppfödd med långkölad båt tyckte att hon kändes stabil och tog dåligt väder väldigt bra. Till nackdelarna var att köket var mitt i båten och där var det inte ståhöjd. Om man var fler än tre vuxna i sittbrunnen var man tungen att stänga självlänsarna, annars så kom häcken (båtens alltså) så lågt ner och vattnet gick in bakvägen och det var INTE bra. Sedan hade vi problem med styrningen. Jag kommer inte helt ihåg vad det var nu men det var någon koppling mellan rorkulten och själva rodret som behagade lägga av i insegling från Skagen till Marstrand. Vi köpte vår båt -92 för 20 000 och sålde den för samma summa tre år senare, fast med nytt storsegel, ny sprayhood osv. Men jisses vad nostalgisk jag blir när jag tänker på den båten. Mycket roligt för lite pengar. 

Fast jag skulle nog hellre satsa på en Maxi 77 idag. Den är mycket lättare att sälja om man vill byta upp sig.

Lycka till

//Life

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Vi hade båten i Göteborg och seglade över hela västkusten och en och annan sväng till Skagen. -94 var vi två vuxna en två åring och en nyfödd och vi hade inga problem med platsen i fyra veckor. I sittbunnen hade vi en cykelstol till två åringen. Jag som är uppfödd med långkölad båt tyckte att hon kändes stabil och tog dåligt väder väldigt bra. Till nackdelarna var att köket var mitt i båten och där var det inte ståhöjd. Om man var fler än tre vuxna i sittbrunnen var man tungen att stänga självlänsarna, annars så kom häcken (båtens alltså) så lågt ner och vattnet gick in bakvägen och det var INTE bra. Sedan hade vi problem med styrningen. Jag kommer inte helt ihåg vad det var nu men det var någon koppling mellan rorkulten och själva rodret som behagade lägga av i insegling från Skagen till Marstrand. Vi köpte vår båt -92 för 20 000 och sålde den för samma summa tre år senare, fast med nytt storsegel, ny sprayhood osv. Men jisses vad nostalgisk jag blir när jag tänker på den båten. Mycket roligt för lite pengar. 

Fast jag skulle nog hellre satsa på en Maxi 77 idag. Den är mycket lättare att sälja om man vill byta upp sig.

Lycka till

//Life

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Lycka till

//Life

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...