Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Ancas_King

AQ130 Svårstartad och ändrar varv själv.

Rekommendera Poster

Hej alla motorexperter.
Jag har nyligen bytt topplockspackning på min B20 efter en trist start på båtpremiären.
Nu är ny packning på plats,nya stift,ny olja och filter.
Men den har blivit väldigt svårstartad nu,och när den går igång kan den ändra varvtal självt,vissa stunde går den kanon,men sen när jag ger gas och går tillbaka till neutral så stannar den kvar på högt varv,trots att vajern gått tillbaka fullt.
Kan det vara några förgasarinställningar?
Tacksam för tips. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej det kan var så att den tjyvar luft från insugen till förknasarna.

mvh. zone

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle gärna vilja veta lite mer om vad du gjort (och inte gjort när du bytte topplockspackning), ifall motorn är färsk- eller sjövattenkyld samt vad du menar med att den vissa stunder går kanon?/mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare, tack för snabba svar.
Den är havsvattenkyld, och vad jag gjort mer än att byta topplockpackning och olja , allmän rengörning och översyn.
Men jag gjorde ett komp prov på den idag och hade 0 på 1an och 3ans cylinder, 7 på 2ans och 13 på 4ans.
Öppnade ventlikåpan och kollade vipställsarmen, det var inget spel i viparmarna så jag justerade det til 0,5 mm  vid stängt läge, gjorde om kompprov och fick nästan 13 i alla.
Motorn gick dessutom kanon.
Men vad bör jag tänka på nu när jag bytt topppackning?
Ska den efterdras i varmt läge och hur länge bör motorn köras innan jag efterdrar den?
Jag kollade oljan och den har redan blivit gråaktig, kan det funnits vatten kvar i motorn trots att jag tämde den helt på olja?
Bör jag byta olja och filter igen? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enl boken ska packningen dras efter en halvtimme med 9 kg. Därefter måste ventilerna justeras igen.

Byt du olja och filter. Om inte annat får du ju en indikation på om den tar in vatten någonstans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toppen är nu efterdragen.
Jag var ute i helgen, tyckte motorn slukade soppa.En annan konstig sak , när man kört en stund runt 4200 varv och går ner till neutralläge så dör motorn, sen är den lite småtjurig och svårstartad men efter en stund kommer den igång och går på tomgång.
Det verkar sitta solex gasare på motorn, kan luftskruven påverka mycket? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

du behöver skölja igenom motorn ordentligt efter att ha haft vatten i oljan. det handlar om ett par tre gånger faktiskt. ta loss oljefiltret varje gång och rengör det också, där i står en liter olja och vatten...

avsluta med att byta även filtret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om den ar svar startad sa kan det vara sa att forgasaren helt enkelt blir for varm och soppan dunstar (vapor lock). Det var mkt vanligt pa Volvos B30 motor tills man tog fram med en tjockare (mera isolerande) packning mellan insug och forgasare. Nar motorn sa gick den utan problem. Kall var det inga problem att starta, men en varm motor kunde vara hopplos att fa igang (tills den svalnat lite).

Kan vara nagot att kolla aven om jag inte direkt hort om dessa problem pa en B20. De var mera specifika for B30.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, är det så illa, jag frågade där jag köpte packningen men det skulle räcka med att tömma oljan och hälla på ny och nytt filter.
Men att rengöra, tänker du då på att tappa all olja och hälla på ny 3 gånger samt nytt filter mellan bytena?
I vilka intervaller ska man byta oljan? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...