Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Geft

Ritning på Wellcraft 233 Eclipse 1990?

Rekommendera Poster

Jag undrar om någon har en ritning på en Wellcraft 233 Eclipse?

Det hade känts bra att få lite koll på hur den ser ut även på de ställen man inte ser just nu...

Jag har köpt båten och konstaterade att det tidigare varit läck i takluckan vilket gjort att inredningen i ruffen mår sådär :-(

Höstens projekt blir därför att riva ut hela skiten och bygga nytt. Inte så dyrt förhoppningsvis men en massa arbete.

Under durken ligger det någon typ av ullmaterial (isolering) och denna har sugit åt sig en del vatten och verkar inte vilja torka . Någon som har erfarenhet av vad det är för typ av material och anledningen till att den inte släpper vattnet som den borde. Rimligtvis borde väl vattnet kunna rinna ut i botten av skrovet och pumpas ut den vanliga vägen? Även om båten är Amerikansk så borde ju materialet så långt ned i båten vara av sådan typ att den inte binder vattnet...

Tacksam för synpunkter från någon med erfarenhet av detta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !!

Vi har ingen isolering under durken.

Vet detta då vi fått byta en del spant samt motorbalkar.

Kan ruttna fint de Amerikanka båtarna :-)

Om det stått vatten i båten kontrollera spant och motorbalkar så de inte låter ihåligt, för det kan vara tomt i dem :-(

mvh/Hasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wellcraft fran slutet av 1980-talet har nagot som kallas Cortech och som skall vara ett skum som ar insprutat i alla haligheter for att ge baten extra flytkraft om den skulle vattenfyllas. Har inte haft anledning att borra mig ner och se hur det ser ut, men om det ar en ull som drar till sig vatten sa ar det orovackande...

Hall oss informerade nar du borjar saga i baten. Posta garna lite bilder.

A andra sidan ar jag oerhort noga med att halla baten torr inuti. Alltid! Maste tanka sa pa batar som ar byggda med vanlig byggplywood som durk och heltackningsmatta uppepa...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag börjat riva i ruffen och konstaterat att det mesta behöver bytas.

Som mycket riktigt konstaterats så är inredningen byggd i vanlig playwood som mådde sådär 3.gif\.

Nästa steg blir till att malla av befintliga bänkar sedan skall alltihopa rivas ut och ersättas.

Funderar på att bygga i vattenfast playwood. Någon som har erfarenhet av detta?

Blir lite orolig när jag läser om spant och motorbalkar. Det jag sett av dem nu verkar ok men jag skall kolla riktigt noga...

Bilder kommer

//GEFT

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste ha vattenfast plywood.....WBP limmat skall det vara. Köper du i byggvaruhandeln. Har du några bilder....skulle vara kul och se hur dewt ser ut :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ullmaterialet jag tidigare talat om visade sig vara just det material som tidigare omnämnts, fukten i det var helt enkelt fukt som kommit ovanifrån och blivit kvar i de övre lagren. Efter att ha grävt lite i det konstaterade jag att så var fallet.

Efter en lite mer nogrann koll så visade det sig att var de yttre trädetaljerna (bänkar och bänksidor) som tagit stryk. Spant och balkar mådde prima samt även skottväggarna under bänkarna.

Ambitionen att göra allt nytt med klädsel och annat har förändrats något och jag kommer att använda den underbara amerikanska luddbeklädnaden som fanns i båten och bara ersätta det sjuka träet. Ny matta på durken blir det dock, har kollat på en fuskteak som borde bli snyggt. Ny beklädnad på sidorna under bänkarna blir det också.

Jag läste här på MG att man kan fräsha upp luddet med rent klorin. Återkommer när jag testat...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...