Bella440R 0 Postad 13 Juni , 2006 Hej, har en bensintank enligt bild. Den tenderar att läcka bensin så fort snorkeln har kontakt med bensin och inte slangen till motorn är inkopplad. Kopplingen ligger liksom och andas, in med luft och ut med bensin. Stort bekymmer när tanken skall transporteras till och från båten. Några tipps? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mazdamannen 0 Postad 13 Juni , 2006 Öppna luftnippeln lite grann så är problemet borta. Bensin sväller när det blir varmt kan man säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 13 Juni , 2006 Nej, det funkar inte. För när man bär tanken står den på högkant. Och om tanken är full så läcker det ur nippeln. Tror att det fattas en backventil i kopplingen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mtunberg 0 Postad 13 Juni , 2006 byt till en riktig slang med koppingar, har du typ biltema nu kanske?mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 13 Juni , 2006 Kopplingen är köpt på Watski-butik. Kan inte uttala mig om deras kvalitet.... Jag hade inga problem med orginaltanken men den blev stulen innan jag lärt mig att inte lämna den inlåst i båten och hann inte kolla vilket fabrikat det var. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 13 Juni , 2006 Jag har en lika dan tank som din (30L är min iallafall), men jag har skruvat bort slanganslutningen från tanken och satt dit Mercurys egna anslutningar för jag ville inte att slangen alltid skulle sitta fast på tanken. De läcker inte, är smidiga att använda men kostar nog en 200:- för både hane hona. Kan det vara något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Juni , 2006 En bränsletank ska klara övertrycket. Den blir annars dels en brandfara och dels släpper den ut de lättantända gaserna i bränslet så motorn (speciellt bensinmotorn) blir svårstartad. De billiga tankarna har sämre beställt med tätheten. Köpte själv en plasttank till en utombordare och den läckte i anslutningen när det blev varmt och trycket ökade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 14 Juni , 2006 Ja, men det är ungefär så jag gjort oxå. Men har då bara en hane som jag sedan ansluter mot slangens hona. För tankanslutningen är gängad i mitt fal som jag då kunde gänga hanen på. Ringde till Watski igår och frågade. Påpekade att min hane är av plast..... Han sa sig aldrig hört talas om en hane av plast trotts att jag köpt den hos dem. Dock sa han att de hade av metall till Mercury nu som jag kunde byta till. Återkommer när jag bytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 14 Juni , 2006 Vad har du nu då? Metall? De är ju så fasligt tunga när man skall bära omkring dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Juni , 2006 Vi levde med problemet så länge. Båten och tanken är nu sålda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser