Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
mikpe

Microswitch alphaone drev

Rekommendera Poster

Jag har problem med att motorn dör när jag skall lägga i växeln. Oftas när backen läggs i. Otrevligt när man skall bromsa båten.

Kopplade bort switchen som dödar motorn och nu dör inte motorn MEN det är istället problem att få ur växeln.

Någon som har justerings förfarandet till denna switch?

Mvh Miki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena! Jag tycker att det låter som du har fel på brytaren. Ta och mät upp den och kolla om den fungerar.

Mvh/ Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har mätt upp den och den var OK. Problemet var att när man går från fram växel till back så ligger rullhjulet kvar och brytaren bryter. Den fjädrar alltså inte tillbaks till hemposition.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

med största sannolikhet är det inget fel på brytaren. Jag har haft samma fel och det berodde på att nedre växelvajern blivit trög, därför bryts tändningen för länge och motorn stannar. Det tråkiga är att du får plocka upp båten, plocka av drevet och byta vajer.

Kör inte utan brytaren, del blir det (som du redan upptäckt) svårt att få ur växeln, det sliter oändligt mycket mer på drevet också.

Hälsningar,

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova det Persk tipsar om, men som nämnts ovan är det troligen wiren som kärvar.. Detta är just vad som händer då nämligen.. Hade exakt det problemet förra året.. Bytte wire och det funkade.. Tyckte inte gamla wiren var speciellt trög när jag drog i den med allt losskopplat, men den var ändå LÅNGT ifrån så lätt som den nya.. Kändes t.o.m i gas/växelreglaget vid förarplatsen efter bytet att det gick lättare... Lite bök att byta, men inga större kostnader om man gör jobbet själv vill säga.. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en instruktion för justering microbrytare som jag kan skicka via mail.

Fått den någon gång av någon snäll på webben och hoppas den kan hjälpa andra.

mvh Roland

roland.ringhede@telia.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...