Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Mutto

Hur förtöja?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är ny på båtar men fått tag på en DC 1100kg. Jag vill ha tips på hur jag bäst förtjer en båt som ligger mellan två bommar.

 

Jag hade tänkt mig att förtöja den i fyra punkter två fram å två bak.

 

Det jag undrar om man ska ha avlstningsfjädrar i gummi eller metall?

 

sen kör jag två fendrar på var sida å lindar dessutom liggunderlag runt bommarna för att förhindra skav.

 

Sen kör jag med kätting och lås av klass 3 som jag lindar runt bommen sen ut till fästöglan avsedd för detta i fronten.

 

Verkar allt bra?

 

tar tacksamt emot tips

 

mvh matte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

på bommen finns fästöglor. Kan man bara trä igenom o knyta eller vad är att föredra där då jag gärna sparar öglan som finns på förtöjningslinan till båtens fästpunkter?

 

mvh matte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Splitsa repet med ett kaus i öglan så att repet blir lagom långt. Använd gummifjädrar så du slipper gnissel. Kauset sätter du fast i bommen med ett tackel. Glöm inte att säkra sprinten i tacklet med najtråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tycker metall-fjädrar är effektivare, och har det i bryggan.

 

Bak i bommen har jag inga fjädrar, bommen följer ju båten.

 

 

Se till att stävöglan också håller klass 3.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Här är ju smaken som baken. Men utan att allt för många hoppar på mej kan jag nog rekommendera att du gör som du tänkt att använda två fästpunkter fram och två bak. Ifall det skall vara ryckutjämnare är lite beroende på bommarnas längd och hur utsatt båten är. Men generellt är det aldrig fel att använda ryckutjämnare av gummi (inte de som du trär trossen i utan virar runt). Trossarna lägger du givetvis så att dessa inte nöter emot något skulle detta vara fallet går det ju att trä en bit slang för att slippa nötningsskador.


Båten bör ju ligga så i mellan bommarna att den inte går emot någon av sidorna. Ifall man använder skydd på bommarna eller fendrar är en smaksak. Jag vet emellertid inte ifall ett klippt liggunderlag är något som håller för en längre tids nötning (skulle själv inte bruka detta material).  
Ett klass 3 lås och kätting är helt rätt under förutsättning att kättingen sitter så denna inte kan skruvas loss. Du har givetvis också en klass 3 ögla i båten, eller? 
 
Lycka till med din nya båt/Nitro 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med färdigsplitad 12 mm förtöjningslina med kaus från Clas Olson med ryckdämpare av gummi (ryckdämparna kom med båten, fabrikat Forsheda?) som jag fäster i Y-bommen med ett rostfritt lyrschackel. Tänk på att sträcka linorna mot varandra, dvs att du t ex fäster förtöjningslinorna i fören något akterut och linorna i aktern något förut på Y-bommen. Sträck upp ordentligt så ligger båten helt still och skaver inte mot bommen eller bryggan. Två fendrar per sida har jag hängandes på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk för att bli sedd som språkpolis. Skirbenten menar nog Schackel. Tackel är något helt annat.
 
I övrigt är rådet och råden i denna tråd ok. Är Y-bommarna bara av stål, galvat eller ogalvat?. Är de plastbelagda behöver du ingen extra klädning för att skydda mot skav.
 
En del  Y-bommar som inte har någon plastbeläggning har man lindat med ett rep som går i en spiral med ca 20m cm mellanrum  för att skydda båten när man går in och ut.
 
tommy 

post-945-1394234686,2476_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


hej!

 

tack för svaren!

 

Jag kommer spänna upp båten så att den inte kommer åt bommarna och har två fendrar/sida som säkerhet. Liggunderlaget runt bommen ska vara när jag lägger till då det är lite strömt, ifall jag skulle köra emot.

 

Jag tänkte köpa tågvirke på Biltema å göra en ögla i varje sida med en gummifjäder i mitten då jag inte är någe vidare på knopar.

 

Jag har dessutom ingen extramotor, är det 112 som gäller om motorn skulle stanna till sjöss? Vad kan man ha som hjälpmedel mer, funderar på en paddel.

 

mvh matte

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nitro>> varför gillar du inte de gummifjädrarna man trär i?

 

mvh matte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå med i sjöräddningssällskapet, kostar ca 500 kr/år och de kommer och hämtar dig om motorn skulle strejka.

Är du inte medlem kostar det mycket mer...

 

112 funkar också för räddningsuppdrag, men som sagt, det kan kosta en slant.

 

Paddel bör självklart vara med om du inte har alltför stor båt. Ankare ska vara med, gärna ett drivankare om du vill/har.

 

/Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag ju inte hur utsatt läget på bryggan är, eller vad det är för typ av dc.

Är det inombordare så förordar jag att du lägger till med aktern.

De flesta dc är ju designade för det.

Bredare akter, ofta badbrygga att kliva på med allt som ska ombord, med mera.

 

/V8dc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak att vara uppmärksam med är hur låskättingen sätts fast i bommen. En del bommar är bara låsta i bryggfästet med saxsprint som hindrar bommen att åka ur i leden. Det kan alltså vara väldigt enkelt att dra ur sprinten och sedan haka av kättingen.

Där jag ligger har vi sådana bommar och jag har valt att dra kättingen runt en del av bryggan i stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej Mutto!

Jag gillar inte ryckutjämnare som man trär i därför att jag sett ett antal som gummit gett sig med påföljd att tampen blivit för lång och båten gått bla under bryggan.. Detta kan givetvis hända med en ryckutjämnare som man lindar tampen rumt också, men man brukar lättare se på dessa när gummit gjort sitt. /mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med helt och hållet.

Använde såna man trädde i en kort tid tidigare av kostnads-skäl men sedan jag provat Forshedas inser jag hur dumt det var.

Aldrig mer.

Har också metallvarianterna till de mindre båtarna.

 

Men det beror lite på hur utsatt man ligger också. Forshedas har bättre dämpning enligt min erfarenhet, men om man ligger väldigt skyddat kanske man inte behöver mer än det som andra dämpare ger.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...